Musis 368 Maurice de Jong startte tussen de schuifdeuren en begon met toneel bij een jeugd vereniging, daar ontmoette hij mede-initiatiefnemer van Roth, Mare Eikelenboom. Door de jaren heen speelden zij bij vele regionale en Rotterdamse verenigingen, deden aan straattheater en wonnen prijzen op één-akterfestivals. En natuurhjk kwamen de papa's en mama's trouw naar de verrichtingen kijken. Maar de uitvoeringen bij de stoffige verenigingen waren bijna altijd van dit hoge familiegehalte. Het vastgeroeste amateur toneelwereldje was niet interessant meer. Zij wilden meer: steeds beter leren acteren en mtiem, dichtbij theater maken. De groep werd in 1993 opgericht; het Rotterdams theater, oftewel Roth, wilde dromen gaan verwezelijken. 'Wij willen echt leren acteren. Zelf onze stukken kiezen. Ook willen wij een podium zijn voor mensen om met het vak bezig te zijn, die bijvoorbeeld het regisseren beter willen leren en het schrijven van theaterstukken onder de knie te krijgen. Wij hebben er altijd professionals bij betrokken om veel van te leren en het niveau omhoog te krijgen.'Aldus Mare. Vijf producties zijn inmiddels gereali seerd waaronder 'Metro', 'Schizonoia' en Cc de afgelopen zomer succesvolle voorstelling 'De Meiden' (Jean Genet), te) Ook het bestuur van de stichting h— theatergroep Roth heeft professionele leden; zij bogen zich in 1997 over een nieuw beleidsplan. De wensen en ideeën voor de toekomst werden in dit plan geformuleerd. Zij bedachten een nieuwe structuur voor de organisatie en enthousiaste medewerkers zoals productie-assistenten en p.r.-mede werkers werden aangetrokken. Een belangrijke stap is de samenwerking met de Stadsgehoorzaal. Directeur, Sandor Gora, voelde wel voor hun nieuwe initiatief'Theater Achter de Schermen'. Sinds enkele maanden hebben zij daar hun thuisfront gevonden: het podium van de Stadsgehoorzaal. Hier wordt gerepeteerd en gewerkt aan de producties; de Stadsgehoorzaal heeft hiermee de functie van werkplaats erbij gekregen. Onder de titel 'Theater Achter de Schermen' introduceert Roth het volgende: het publiek kan het theater maken van dichtbij meemaken. Op iedere laatste zondag van de maand wordt 'het kloppend hart van het theater' voelbaar gemaakt middels een voorstelling of een openbare repetitie van theatergroep Roth. Het pubhek komt door de artiesteningang, aan de achterkant van het gebouw, naar binnen en stapt op dè plek waar het allemaal gebeurt, het magisch centrum van het theater: de speelvloer van de artiesten... het grote podium. De techniek en de trekkenwand voor onder andere de decorstukken worden open en bloot getoond. De traditie die Roth inmiddels heeft opgebouwd, het produceren van intieme voorstellingen, maakt hiermee de cirkel rond. Het publiek voelt blijkbaar veel voor het concept van 'Theater achter de Schermen', want de opkomst bij de voorstellingen van 'De Meiden' op de laatste zondagen van oktober en november was groot. Middenin het hart van het theater, alsmede de foyer achter de schermen, wil iedereen wel een keertje toeven. De geheimen van het spel zelf, de techniek op het toneel, worden voor de spelers van Roth ontsluierd door regisseur PredVaassen. Deze rot in het vak (vijfendertig lange jaren speel- ervaring; acteert momenteel 'Harry' in de populaire serie 'Oppassen') rent als een driftig baasje over het podium heen en weer. De repetities van 'Van de Brug af Gezien', een stuk van de Amerikaanse schrijver Arthur Miller, zijn volop aan

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 368