Musis 384 begeven dat plaats bood aan 380 bezoekers. Deze had de complete outillage van kleedkamers, coulissen en lichtinstallaties en bood gewoonlijk de recente theatersuccessen uit Parijs, Londen en New York. Voor wie het rustiger wilde, stond de salon ter beschikking. De wanden hiervan waren versierd met vergulde Egyptische jachtscènes en beschikte aan het eind van een imposante trap van tien meter breed over een grillroom waar een buffet werd verzorgd dat bijna zo uitgebreid was als het vorstelijke dagmenu. En daarnaast waren er natuurlijk nog de met gelakt varkensleer behangen restaurant-bars, de zwembaden, waarvan dat van de eerste klas een lengte had van vijfentwintig meter, de bibliotheek en de wintertuin met z'n exotische vogels, aquaria en indrukwekkende palmentuin. Niets was vergeten. Huisdieren reisden mee in de kennel met een eigen zonnedek, het ziekenhuis werd gecompleteerd met een eigen operatiekamer en röntgenlaboratorium en de weelderige kapel kon ook voor protestantse diensten worden gebruikt waartoe met een druk op de knop een electrisch schuifpaneel geruisloos voor het altaar schoof en ook andere toebehoren voor de katholieke eredienst aan het oog werden onttrokken. De gewone eersteklas-hutten, die luxueuzer waren dan die op andere schepen, waren gelambrizeerd met verschillende soorten hout. Iedere hut verschilde ook van de andere. Wie nog hogere eisen stelde, stonden tien suites de luxe ter beschikking waarvan er één was gemaakt naar het voorbeeld van een vertrek dat in de achttiende eeuw in het Parijse Chateau de Bellevue ter beschikking had gestaan aan markiezin de Pompadour. Als toppunt van weelde waren er op de boven- en zonnedekken de vier appartementen de grand luxe, die ieder bestonden uit vier slaapkamers, een salon met een kleine vleugel, een eetkamer, een keuken en vier badkamers. Twee van deze appartementen waren gelegen aan q het zonnedek en hadden hun eigen promenade. O 3: g De Statendam die in 1927 door Wilton Fijenoord in afbouw iaj werd genomen, was vergeleken met de Normandie van schrijnende eenvoud. Maar ook die 'eenvoud' werd nog geroemd om haar pracht. 'Haar technische snufjes vallen volkomen in het niet bij de pracht van haar inrichting', schreef de New York Herald. 'Elke salon heeft een eigen stijl: Chinees, oud-Nederlands, Louis XVI en overal op het schip is het werk te bewonderen van Nederlandse kunstenaars'. Het zwembad van de Statendam was ook van een pracht die kon wedijveren met de mooiste Nederlandse baden; geheel betegeld, omgeven door pilaren en palmen en met een prachtig bewerkte fontein aan de korte zijde. Ook de Statendam had een theater en een grillroom die in de avonduren in een dancing werd veranderd, alsmede alle faciliteiten als leeszalen, winkels, een eigen drukkerij en bars voor wie zich wilde wapenen op het verblijf in het drooggelegde Amerika. Kostbare houtsoorten, tapijten en wandbekleding, een overdaad aan versieringen, metersbrede trappen en indrukwekkende portalen die de indruk wekten dat de passagiers zich minstens in een schouwburg bevonden waren standaard en de bemanning zag er - mede door een zwaar, door de maatschappij opgelegd regiem - nauwlettend op toe dat de Hollandse properheid en service aan boord van het schip spreekwoordelijk waren. 'De Statendam is een ware zegepraal van hedendaagschen scheepsbouw' schreef de krant bij het verlaten van de werf in 1929,'en een schitterend voorbeeld van de kunde en bekwaamheid en het inzicht, vereischt bij het ontwerpen van een zoo groot en weelderig drijvend hotel. Zij heeft o.a. een schitterende balzaal, een leeszaal, een rookkamer, een conversatiezaal, een verandah-café en groote wandeldekken... Statendam Bij bezichtiging van de Statendam zou de belangstellende bezoeker zich het eerst naar den palmtuin kunnen begeven. De versiering van dit vertrek bevat Chineesche motieven met overheersching van fraai rood lakwerk. Kostbare Chineesche tapijten stoffeeren de rubbervloerbedekking'. Tekenend is ook de klemmende vraag die in een gids van de Holland Amerika Lijn daarop aansluitend werd gesteld: 'Zal ik nu wel of zal ik nu niet in avondkleding (aan tafel) gaan. Dit is een vraag waarvoor zeer veel Eerste-Klasse-passagiers zich gesteld zien. In wezen gaat het hier om een kwestie van persoonlijke smaak. Behoort u tot een oudere generatie en gaat u ervan uit dat een goed diner en goede dranken met avondkleding samen dienen te gaan, dan zult u geen problemen hebben. De tegenwoordige tijd kent echter zeer

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 384