BERENSCHOTTERIE
307 Musis
Geert Mak presenteerde zijn nieuwste boek op de honderdste
geboortedag van zijn vader vlakbij diens geboorteplaats,
restaurant La Duchesse in Schiedam. Schiedam en Vlaardingen
spelen in het werk van Mak een bescheiden, maar
terugkerende rol. Aad Wagenaar keek samen met Mak uit over
de Nieuwe Maas.
Het marktanalytisch inzicht van journalisten is gering. Ook
van de medewerkers van Musis. Dat kan niemand ze kwalijk
nemen. Want waar de geschoolde marktanalyticus voor elk
fenomeen een dieper liggende en met kneedbare cijfers te
staven verklaring heeft, kijkt de journalist naar de
direct waarneembare zaken. De hogere bestuurs-
kunst ontgaat hem. En dus verbaast hij zich erover
hoe het Stadserf dat indertijd - om de eraan
besteedde miljoenen voor het roze- en grijze
Bretonse graniet te excuseren - werd gepresenteerd
als de levendige huiskamer van Schiedam waar het
allemaal te gebeuren stond, plots in ambtelijke taal
een 'waardevolle stilteplek' wordt genoemd.
Het is geen wonder dat bestuurders liever te maken
hebben met bestuurskundigen en marktanalytici 'de
berenschotters' achter het hedendaagse gezag, dan met
journalisten. De eersten kun je om een boodschap sturen. Om
het even of een draagvlakalibi moet worden verschaft voor een
nieuw toeristisch beleid, het dempen van de Lange Haven,
jenever op het graf van de maagd van Schiedam of boter op
het notabele hoofd van de magistraat. Een journalist heeft
altijd zo z'n bedenkingen.
Vlaardingen zingt dat 't een lieve lust is. Met de
cantatediensten zorgt Vlaardingen in ieder geval
voor een landelijk unicum. Een serie Bach-
uitvoeringen zoals de cantor van de Thomaskirche
ze oorspronkelijk bedoeld heeft. Maar de keuze om
de cyclus 1999/2000 te besluiten met uitgerekend
de Matthaeuspassion van G. Ph. Telemann, is op z'n
minst opmerkelijk. Wie enige kennis heeft van de
muziekgeschiedenis zal de ironie niet ontgaan. Werd
Bach niet ooit als tweede-keus-cantor aangesteld
omdat de elegante, hofmusicusTelemann voor de
eer bedankte? Vlaardingen corrigeert aldus zeer
eigenwijs de geschiedenis; de cantates van Bach in het
voorprogramma vanTelemanns Matthaeuspassion. Jalmar
Teunissen vroeg waarom.
Een technische storing was er oorzaak van dat de foto's van werken
van ylaardingse en Schiedamse kunstenaars in het september
gedigitaliseerd werden afgedrukt. Hiervoor onze excuses en niet in het
minst aan de kunstenaars. Een menselijke fout was er oorzaak van
dat bij de colofon niet stond vermeld dat het onvoltooide schilderij op
de omslag van Adrianus van Otterloo was. Mooi niet af. Het zal niet
weer gebeuren.
Op de omslag: Dagboek van Zhanhong Liao
AAN DIT NUMMER
WERKTEN MEE
BERT VAN BOMMEL
MARGREET FEENSTRA
KOR KEGEL
PETER DE LANGE
HENK SLECHTE
IIANSVAN DER SLOOT
JALMAR TEUNISSEN
AAD WAGEN AAR
NANSWOLTERS
MUSIS november 1999, jaargang 5, no. 10
Musis verschijnt in beginsel 11 maal per jaar en
informeert en opinieert onafhankelijk op het brede
gebied van cultuur en samenleving m
Schiedam/Vlaardmgen en de regio.
Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam.
Redactie: Sjef Henderickx, Henk Horsten,
Maurice de Jong, Kor Kegel, Auke Pol, Tim de
Ridder, Henk Slechte, Aart Tijhof, voorzitter
Eindredactie: Hans van der Sloot
Redactie- en administratie: Broersvest 75-77,
3111 ED Schiedam, tel./fax. 010 - 4735518
Abonnementen: Door overmaking van Hfl. 51,-
(jaarabonnement 1999) op rekeningnummer
81.33.79.555 VSB-bank onder vermelding van
'Musis'
Advertentie-exploitatie:
de Hollandse Onderneming VOF
Zetwerk en lithografie: DTPiet Gouda
Druk: Drukkerij Mercator Schiedam