Nans Wolters 337 Musis CHINESE KARAKTERS IN VLAARDINGSE POLDER Dagboeken, wat zijn het buiten het literaire genre meer dan waarnemingen die als notities hooguit voor de bezitter waarde hebben. En ook dat niet eens voor altijd. Menig dagboek verdwijnt najaren in een kast te hebben gelegen, na een laatste lezing, in de prullenbak. Afgedaan en als achterhaald beschouwt en niet zelden met enige gêne nog eens teruggelezen. Ook in de beeldende kunst zijn dagboeken geen onbekend fenomeen. Net als reisverslagen en genoteerde verkenningen. Alleen betreft het daar zelden een terloopse vastlegging van een gedachte, emotie of gebeurtenis. In de beeldende kunst is het boek, het dagboek een bewust gekozen vorm, waarin de kunstenaar de boekvorm niet zelden aangrijpt vanwege de plastische mogelijkheden van dit veelluik. Een geschilderd boek heeft van nature een geheel eigen mystiek en traditie, die - merkwaardig genoeg binnen dit specifieke genre - beter bewaard is dan op ander gebied. De afstand tussen Les tres riches heures de Due de Berry en het werk van hedendaagse beeldende kunstenaars die het boek als expressieve drager hebben gekozen is in feite niet zo heel groot. In beide gevallen vertelt de kunstenaar op eigen gezag een verhaal. In het geval van Les tres riches heures, een verhaal over het dagelijks leven en de geloofsbelevenis in de Middeleeuwen, waarom de waarde als getijdenboek geheel in het met valt bij de historisch documentaire waarde van dit kostbare werk. Het boek in de beeldende kunst is een discipline van eigen orde, die door geen kunstenaar zonder bijbedoeling wordt beoefend. Ook voor de Vlaardingse Zhanhong Liao is het dagboek een vorm van schilderen waarin zij haar gedachten neerlegt over de cultuur waarin zij leeft en waaruit zij afkomstig is. In een Vlaardingse boerderij, waar vroeger een boerenfamilie leefde die met hard werken het hoofd boven water hield, is nu een gedeelte van de voormalige hooizolder omgebouwd tot woning. Binnen in de woonkamer staan op enige afstand van het raam twee identieke houten stoelen van Aziatische origine, streng, strak en sober naast elkaar. Die zo strategisch geplaatste stoelen van waar je uitkijkt over de Hollandse polder roepen associaties op met de zetels waarop de king and queen van beeldhouwer Henri Moore over de Schotse heuvels kijken. En je kunt je voorstellen dat Zhanhong Liao (1965) en Qiangli Liang (1964) het Chinese kunstenaars-echtpaar dat de boerderij bewoont bij tijd en wijle plaats neemt op die stoelen om de cultuuromslag te overdenken die zij de afgelopen jaren doormaakten. De stoelen worden geflankeerd door twee in de lengte doorgezaagde palen die zijn voorzien van Chinese karakters. Daartussenin hangt een schilderij van Qiangli Liang de echtgenoot van de vrouw waar het in dit artikel omdraait. In de huidige multiculturele samenleving hoefje je zo langzamerhand niet meer te verbazen over allerlei nieuwe invloeden in de maatschappij. Het feit echter dat een Chinees echtpaar, dat bewust deel wil uitmaken van die westerse cultuur, neerstrijkt in een oude Vlaardingse boerderij, kans ziet om in korte tijd een (Nederlandse) vriendenkring op te bouwen en bovendien inmiddels bekendheid verwierf in de kunstenaarswereld, wekt bewondering. Aan de muren en in de vensterbank in de woonkamer de opengeslagen dagboeken van Zhanhong Liao, als kostbare relikwieën opgeborgen in een doorzichtige perspex doos. Op de grond naast de makkelijke bank een stapeltje boeken met onder meer een vuistdikke pocket met de titel Chairman

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1999 | | pagina 337