I g Ook voor de Vlaardingse Zhanhong Liao is het dagboek een vorm van schilderen waarin zij haar gedachten neerlegt over de cultuur waarin zij leeft en waaruit zij afkomstig is. chocoladekunst Co Uj Uj a: cj Mao. Chinese thee en cakes. En toch geen typisch Chinese of westerse inrichting, maar een mix van tegenstellingen. Het samenvloeien van die twee culturen ervaart Zhanhong Liao niet alleen als onvermijdelijk maar ook als positief. Zhanong Liao heeft ze naar het Nederlands getransponeerd voor mensen die moeite hebben met de uitspraak van haar Chinese naam. Een volledig sluitende vertaling was daarin niet mogelijk, maar Irene kwam aardig in de buurt. In 1995 kwam Zhanhong Liao naar Nederland. In de jaren daarvoor volgde zij in Manchester, Engeland van 1991 - 1994 de opleiding General Art Design en voorafgaand aan die periode studeerde zij Toerisme in China. De eerste twee jaar in Vlaardingen stopte zij al haar energie in het zich eigen maken van de Nederlandse taal. Inmiddels beheerst zij die goed. De behoefte om zich tijdens haar verblijf in Engeland en later in Vlaardingen kunstzinnig te uiten was heel sterk. Door gebrek aan ruimte was het niet mogelijk dit via schilderijen te doen, maar wel vond zij een manier om haar gevoel, emoties en alle nieuwe indrukken te verwerken in kleine dagboeken. Niet door gebruik te maken van geschreven taal, maar door te schilderen, te plakken en te tekenen. Lange tijd was het onzeker of partner Qiangli Liang een verblijfsvergunning zou krijgen, maar sinds het verlossende woord is gesproken is voor hen beiden een periode aangebroken waarin zij zich vol overgave kunnen wijden aan de verdere ontplooiing van hun kunstenaarschap. Ook op kunstzinnig gebied komt een opvallende tegenstelling naar voren. Echtgenoot Qiangli Liang vervaardigt schilderijen die introvert en ingehouden van toon zijn. Stil, mysterieus met voelbare spanning, uitgevoerd in zandkleurige en aardse tinten. Irene daarentegen geeft haar emoties in de veelkleurige dagboeken alle ruimte en maakt de toeschouwer zonder woorden (met uitzondering van zo nu dan wat Chinese karakters) deelgenoot. Haar dagboeken zijn collageachtige prentenboeken die een zeer persoonlijk verhaal vertellen. Steeds weer verwijzen de pagina's naar uiteenlopende culturen en tijdperken.Vrouwen in traditionele kleding uit het oude China vormen een terugkerend onderwerp naast zangeressen uit het Chinese hedendaagse populaire genre, lapjes met Westerse bloemmotiefjes verstrengelt Irene met het rood van klassiek lakwerk, gecapitonneerde stoffen vormen de omlijsting van de cultureel zo sterk met haar achtergrond verweven afbeeldingen van de boeddha. Tulpen staan naast Afrikaanse beelden en postzegels en delen van brieven zijn geliefde details. Opvallend zijn de veel voorkomende gezichten zonder ogen; weggeschilderd of als donkere gaten in een uitdrukkingsloos gezicht. De dagboeken worden door Irene intensief bewerkt en dat maakt ze dik, erg dik en zwaar en geen enkele bladzijde lijkt op de voorgaande.Voor degene die in het bezit is van zo'n boek is dat aantrekkelijk, want bladzijde na bladzijde wisselen beelden en situaties elkaar af. De 'lezer' wordt betrokken en tenslotte gevangen in de wereld van Zhanong en geprikkeld om de gedachten en emoties binnen het 'verhaal' te interpreteren en tot een eigen beleving te maken. Irene voelt zich ondanks een verblijf van acht jaar in Europa nog altijd sterk verwant met de eigen cultuur en achtergrond. Aan het einde van het gesprek geeft zij echter wel aan voorlopig niet naar haar geboorteland terug te willen. "In Europa en in het bijzonder in Nederland voel ik me vrij. Een vrijheid die inspirerend werkt omdat ik onbelemmerd de cultuur in mij op kan nemen."Volgens Zhanhong begint er in China belangstelling te komen voor moderne kunstuitingen. "Gelukkig neemt het aantal kunstenaars dat een eigentijdse kunstvorm ontwikkelt toe. Maar sommige kunstenaars blijven zich vasthouden aan het verleden en maken traditionele kunst of werken naar een voorbeeld uit het Westen." Dat laatste kan zowel Zhanhong Liao als partner Qiangli Liang niet worden verweten. Zij maken zeer persoonlijk werk en inmiddels is dat bij Nederlandse galeriehouders niet onopgemerkt gebleven. Het resulteerde voor Irene onder meer in een lidmaat schap van de prestigieuze kunstenaarssociëteit Pulchri Studio in Den Haag. Vanaf 12 november tot en met 4 december zijn in Galerie Hollandia aan de Oosthavenkade, Vlaardingen haar dagboeken te zien. Lange Haven 54 3111 CH Schiedam Telefoon: 010 473 27 51 Musis 338

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1999 | | pagina 338