Auke Pol 17 Musis Al enige jaren komen popbands van diverse pluimage uit de regio (en soms van ver daar buiten) naar Schiedam om mee te doen aan de Schiedamse Popprijs. Popprijzen zijn niet uniek in Nederland en die van Schiedam is dat ook niet. Het is echter wel interessant om te kijken hoe een relatief nieuwe muzikale competitievorm is ontstaan, wat de betekenis ervan is en waarom het veel muzikanten en toehoorders aanspreekt. Beginjaren 90 was er in Schiedam een overlegplatform van en voor organisaties die met popmuziek bezig waren. APOS (Algemeen PopOverleg Schiedam) was de weinig bloemrijke naam van de club. Het overleg werd geïnitieerd door de gemeente, die het APOS aan de ketting reeg van AMOS en ATOS, de overleg platforms van de muziekverenigingen en de toneelclubs. Het gemêleerde gezelschap van het APOS vergaderde onder leiding van een ambtenaar onregelmatig in de diverse rokerige oefenruimten onder begeleiding van ploppende beugelflessen. Een van de weinige zaken die gerealiseerd werden tijdens het bestaan van het overlegplatform was het 'Plantage festival'. Een popfestival gehouden op Koninginnedag in de betonnen muziektent gelegen tussen Tuinlaan en Lange Nieuwstraat. Een festival voor en door Schiedammers. Om tot een programmering te komen konden Schiedamse bands demobandjes inleveren bij een door het APOS ingestelde luistercommissie. Deze commissie bepaalde welke bands mochten spelen. Dat deze procedure niet geheel objectief was kon worden opgemaakt uit het feit, dat leden van de luistercommissie nog al eens in de bands speelden die ze zelf beoordeelden. Het was daarom niet verbazend dat deze bands in de programmering van het festival een prominente rol speelden. Door het verzanden van het APOS, onder meer door het afhaken of failliet gaan van organisaties, is de organisatie van het 'Plantage-festival' opgepakt door vereniging 'Blue Music' en 'Popschool Schiedam'. Om tot een meer objectieve en transparante procedure van zaken die voor optreden belangrijk zijn bepalen. Aan de orde komen o.a.: de presentatie naar het pubhek toe, instrumentale en muzikale techniek, de zeggingskracht van de nummers en podiumrijpheid. Soms gebeurt het dat een band nog niet toe is aan podium presentatie. Dan is het 20 minuten de kiezen op elkaar. Dit is een gevolg van de door de organisatie zelf gecreëerde lage drempel. De acht beste bands gaan door naar de halve-finale, waarbij de bands 40 minuten moeten spelen. Dit is de lengte van een gemiddelde set van een optreden van een popband. In de halve-finale wordt met name gekeken in hoeverre de band een set goed opbouwt en interessant kan houden. De drie beste bands van de halve-finale gaan door naar de finale, waar een uur moet worden gespeeld. In de finale gaat het om het beste van goede kwaliteit. Bands die klaar zijn voor het (semi-) professionele optreedcircuit, waarbij het winnen van een prijs op de c.v. van de band kan worden bijgeschreven. Recapitulerend is het belang en de betekenis van de Schiedamse Popprijs meerduidig. Het stimuleert beginnende bands om zich te presenteren. Meer gevorderde bands kunnen optreed- ervaring opdoen en vergevorderde bands kunnen zich door het winnen van een prijs duidelijk manifesteren. Zo levert de Schiedamse Popprijs een belangrijke bijdrage aan de popcultuur van Schiedam en omstreken. programmering te komen werd besloten audities te houden voor bands die op het festival wilden spelen. De eerste oproep leverde tientallen reacties op. Waardoor de organisatie enige zaterdagen in de oefenruimte van de popschool moest doorbrengen om alle bands te beoordelen. De audities leverden een programmering voor het festival op, waarbij veel nieuwe bands te vinden waren. Juist dat wat het nieuwe systeem beoogde. Tijdens de audities bleek dat bands niet alleen auditeerden om op het festival te kunnen spelen. Het spelen op de auditie zelf, een mogelijkheid voor een band om zich te manifesteren, bleek voor een groot aantal bands een grote stimulans te zijn. Eveneens kwam naar voren dat er veel jongerenbands waren, die weinig financiële middelen hadden en zich daardoor niet in het kostbare demo circuit konden manifesteren. Een structuur met een laagdrempelige instroom, zoals de audities voor het festival, bleek hiervoor een oplossing. Naar aanleiding hiervan en de grote belangstelling voor de audities die in een duidelijke behoefte voorzag werd de Schiedamse Popprijs opgestart. Dit initiatief werd in 1995 genomen door Dick Makelaar van stichting 'Blue Music' en Auke Pol van 'Popschool Schiedam' in nauwe samenwerking met café 'Het Podium'. Waarom een popprijs met een competitie element? Bands kun je ook niet in wedstrijd verband laten spelen. De wedstrijdformule werd gekozen omdat competitie prikkelt. Bovendien zit het competitie element ook in het wel of niet mogen optreden, in het wel of niet krijgen van een platencontract. Juist door een transparant competitiesysteem te kiezen is het pubhek in de gelegenheid ook de 'verliezers' te beluisteren en kun je het als publiek van harte eens of oneens zijn met de jury. Het uitgangspunt van de Popprijs is laagdrempeligheid. Iedereen moet er zonder enige restricties aan mee kunnen doen. Hierdoor spelen alle bands 20 minuten in een voorronde. De voorronde is bedoeld als leermoment. De band kan samen met de jury de kwaliteit van een aantal wezenlijke

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 17