Auke Pol
17 Musis
Al enige jaren komen popbands
van diverse pluimage uit de
regio (en soms van ver daar
buiten) naar Schiedam om mee
te doen aan de Schiedamse
Popprijs. Popprijzen zijn niet uniek in
Nederland en die van Schiedam is dat
ook niet. Het is echter wel interessant
om te kijken hoe een relatief nieuwe
muzikale competitievorm is ontstaan,
wat de betekenis ervan is en waarom het
veel muzikanten en toehoorders
aanspreekt.
Beginjaren 90 was er in Schiedam een
overlegplatform van en voor organisaties
die met popmuziek bezig waren. APOS
(Algemeen PopOverleg Schiedam) was
de weinig bloemrijke naam van de club.
Het overleg werd geïnitieerd door de
gemeente, die het APOS aan de ketting
reeg van AMOS en ATOS, de overleg
platforms van de muziekverenigingen en
de toneelclubs. Het gemêleerde
gezelschap van het APOS vergaderde
onder leiding van een ambtenaar
onregelmatig in de diverse rokerige
oefenruimten onder begeleiding van
ploppende beugelflessen. Een van de
weinige zaken die gerealiseerd werden
tijdens het bestaan van het
overlegplatform was het 'Plantage
festival'. Een popfestival gehouden op
Koninginnedag in de betonnen
muziektent gelegen tussen Tuinlaan en
Lange Nieuwstraat. Een festival voor en
door Schiedammers.
Om tot een programmering te komen
konden Schiedamse bands demobandjes
inleveren bij een door het APOS
ingestelde luistercommissie. Deze
commissie bepaalde welke bands
mochten spelen. Dat deze procedure
niet geheel objectief was kon worden
opgemaakt uit het feit, dat leden van de
luistercommissie nog al eens in de bands
speelden die ze zelf beoordeelden. Het
was daarom niet verbazend dat deze
bands in de programmering van het
festival een prominente rol speelden.
Door het verzanden van het APOS,
onder meer door het afhaken of failliet
gaan van organisaties, is de organisatie
van het 'Plantage-festival' opgepakt door
vereniging 'Blue Music' en 'Popschool
Schiedam'. Om tot een meer objectieve
en transparante procedure van
zaken die voor optreden belangrijk zijn
bepalen. Aan de orde komen o.a.: de
presentatie naar het pubhek toe,
instrumentale en muzikale techniek, de
zeggingskracht van de nummers en
podiumrijpheid. Soms gebeurt het dat
een band nog niet toe is aan podium
presentatie. Dan is het 20 minuten de
kiezen op elkaar. Dit is een gevolg van
de door de organisatie zelf gecreëerde
lage drempel. De acht beste bands gaan
door naar de halve-finale, waarbij de
bands 40 minuten moeten spelen. Dit is
de lengte van een gemiddelde set van
een optreden van een popband. In de
halve-finale wordt met name gekeken in
hoeverre de band een set goed opbouwt
en interessant kan houden. De drie beste
bands van de halve-finale gaan door naar
de finale, waar een uur moet worden
gespeeld. In de finale gaat het om het
beste van goede kwaliteit. Bands die
klaar zijn voor het (semi-) professionele
optreedcircuit, waarbij het winnen van
een prijs op de c.v. van de band kan
worden bijgeschreven.
Recapitulerend is het belang en de
betekenis van de Schiedamse Popprijs
meerduidig. Het stimuleert beginnende
bands om zich te presenteren. Meer
gevorderde bands kunnen optreed-
ervaring opdoen en vergevorderde bands
kunnen zich door het winnen van een
prijs duidelijk manifesteren. Zo levert de
Schiedamse Popprijs een belangrijke
bijdrage aan de popcultuur van
Schiedam en omstreken.
programmering te komen werd besloten
audities te houden voor bands die op
het festival wilden spelen. De eerste
oproep leverde tientallen reacties op.
Waardoor de organisatie enige
zaterdagen in de oefenruimte van de
popschool moest doorbrengen om alle
bands te beoordelen. De audities
leverden een programmering voor het
festival op, waarbij veel nieuwe bands te
vinden waren. Juist dat wat het nieuwe
systeem beoogde.
Tijdens de audities bleek dat bands niet
alleen auditeerden om op het festival te
kunnen spelen. Het spelen op de auditie
zelf, een mogelijkheid voor een band
om zich te manifesteren, bleek voor een
groot aantal bands een grote stimulans te
zijn. Eveneens kwam naar voren dat er
veel jongerenbands waren, die weinig
financiële middelen hadden en zich
daardoor niet in het kostbare demo
circuit konden manifesteren. Een
structuur met een laagdrempelige
instroom, zoals de audities voor het
festival, bleek hiervoor een oplossing.
Naar aanleiding hiervan en de grote
belangstelling voor de audities die in
een duidelijke behoefte voorzag werd de
Schiedamse Popprijs opgestart. Dit
initiatief werd in 1995 genomen door
Dick Makelaar van stichting 'Blue
Music' en Auke Pol van 'Popschool
Schiedam' in nauwe samenwerking met
café 'Het Podium'.
Waarom een popprijs met een
competitie element? Bands kun je ook
niet in wedstrijd verband laten
spelen. De wedstrijdformule werd
gekozen omdat competitie
prikkelt. Bovendien zit het
competitie element ook in het wel
of niet mogen optreden, in het wel
of niet krijgen van een
platencontract. Juist door een
transparant competitiesysteem te
kiezen is het pubhek in de
gelegenheid ook de 'verliezers' te
beluisteren en kun je het als
publiek van harte eens of oneens
zijn met de jury.
Het uitgangspunt van de Popprijs
is laagdrempeligheid. Iedereen
moet er zonder enige restricties
aan mee kunnen doen. Hierdoor
spelen alle bands 20 minuten in
een voorronde. De voorronde is
bedoeld als leermoment.
De band kan samen met de jury de
kwaliteit van een aantal wezenlijke