1
Cees Strau
29 Musis
ANSYUA BLOM
00
03
r—
C3
In weerwil van haar leeftijd - ze werd in 1956 geboren, is
dus 43 jaar oud - heeft Ansuya Blom een relatief klein
aantal solo-tentoonstellingen op haar naam staan. Behalve
presentaties van nieuw werk bij haar vaste galerie in
Amsterdam, waren het in de afgelopen jaren alleen het
Amsterdamse Stedelijk Museum en BoijmansVan Beuningen
in Rotterdam die interesse voor haar werk betoonden. Om
haar derhalve een gearriveerde kunstenaar te noemen, klinkt
als een gotspe; eerder lijkt ze elke keer met een solo haar
naam vanaf den beginne te moeten waar te maken, alsof ze
op haar veertigste nog ontdekt kon worden. De
tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Schiedam zal
danook bij velen de ogen openen voor een kunstenaar die
werk maakt van hoge kwaliteit dat tot nu toe aan de
aandacht ontsnapte. Het is de vraag wat "de reden is dat
Ansuya Blom zo ondergewaardeerd wordt. Aan deze
tentoonstelling kan het niet liggen. Het werk refereert niet
aan heersende trends en modes, is daarentegen zo eigenwijs
en oorspronkelijk dat het door dat geluid wel moet opvallen.
Vanwege haar tegendraadse opstelling is het bovendien niet
doenlijk omhaar werk in een stroming onder te brengen,
stromingen die het anders zouden meeslepen op hun
zegetocht door de internationale expositiecentra.
Toch hoort het wel degelijk thuis op dergelijke podia, al was
het alleen maar omdat het met zijn welhaast oneindige
gecompliceerdheid zo typisch on-Nederlands is. Weinig of
niets heeft ze te maken met de gangbare opvatting dat het
getekende of gefilmde resultaat per definitie niet over grote
zaken moet gaan, maar zich veilig schuil moet houden als het
over waardendiscussies gaat. De kunst van Blom stelt zichzelf
bijvoorbaat ter discussie, kwetsbaar en fragiel als het is. Ze
wekt vanwege die kwetsbaarheid een gevoel van deernis, van
mededogen op en tegelijk een scala van irritaties, ingegeven
door het feit dat de kijker zich voortdurend gewaar lijkt te