a: P3 37 Musis V Het klinkt zo mooi. Staatssecretaris Johan Remkes liet er op bezoek in Vlaardingen ook geen twijfel over bestaan dat de ontwikkeling van het gebied rondom de Koningin Wilhelminahaven volledig aansluit bij zijn gedachten omtrent het verweven van woonbestem mingen met —oude industriële bouw. De herbestemming van industriële bouw voor woningen en culturele doelen heeft in Nederland een hoge vlucht genomen. Winkels in kerken, studenten in voormalige graansilo's, de crème van de Nederlandse horeca in een verlaten kalkbranderij, waar de laatst overgebleven schelpdieren door de vermogende yup met champagne worden weggespoeld, theaters in gasfabrieken en watertorens en een reclamebureau in een gerestaureerd tankstation; we kijken er niet meer van op. Wonen op industriële leest laat zich goed verkopen. Vandaar dat het geflopte plan van Rem Koolhaas om het Amsterdamse waterfront, grootschalig te herontwik- kelen tot een prestigieuze woonomgeving, na vijfjaar alsnog is afgestoft en opnieuw in behandeling is genomen. Minder megalo maan, meer gericht op de identiteit van de zeven verschillende deelgebieden en dus beperkter van schaal. Maar wat heet. Bij de herontwikkeling van een bakstenen graansilo uit 1896 wordt in het Amsterdamse project uitgegaan van werk plekken voor bedrijven uit de e-culture en een opeen stapeling van woningen, penthouses, tweelaagse terraswoningen en dit alles boven een in de fundamen ten ingegraven, mechanische bergplaats voor auto's, waarvan de maandelijkse lasten alleen al ver boven de hoogst bekende woninghuur liggen. Ook in vereenvoudig de vorm moet in Amsterdam voor het wonen in een industrieel erfgoed diep in de buidel worden getast. Nu is Vlaardingen Amsterdam niet. Ondanks dat Vlaardin gen met de Pelmolen een voorbeeld van herbestem ming van industrieel erfgoed heeft dat zich moeiteloos zou laten inpassen tussen soort^ gelijke projecten op de Oostelijke Handelskade in Amsterdam of de Kop van Zuid in Rotterdam. Even DE LES VAN DE PELMOLEN is

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 37