Ruud Aret 47 Musis In Brussel was het leidende dagblad Le Courrier des Pays-Bas de liberale beginselen toegedaan. Het werd volgeschreven door talentvolle jonge redacteuren, vaak met een juridische achtergrond, die nog niet geleerd hadden dat het soms nuttig kan zijn om heilige huisjes te ontzien. Le Courrier des Pays-Bas legde soms getuigenis af van een satirische, bijna pesterige geest. Het was hun er niet alleen om te doen om hun geestverwanten voor te lichten, maar ook om hun tegenstanders kwaad te krijgen, bijvoorbeeld het autoritaire factotum van Willem, minister Van Maanen. Hierin slaagden zij uitstekend. Zij verkenden de grenzen van de drukpersvrijheid.' 'Hij (Van Maanen r.a.) bleef bij zijn vervolgingsbeleid en creëerde de ene cause célèbre na de andere. De beroemdste van alle zaken was de botsing tussen de regering en Louis de Potter. Deze De Potter was een Bruggehng met alle tijd van de wereld, want hij kon leven van zijn fortuin. Hij wijdde zich dan ook volledig aan de journalistiek. Aanvankelijk had De Potter het regime van Willem I niet onsympathiek bejegend, want hij koesterde antiklerikale denkbeelden. Langzamerhand echter kreeg het liberalisme meer greep op hem. Dat ging steeds verder, want allengs ontwikkelde hij zich tot republikein. In 1828 droeg De Potter een alternatieve troonrede bij aan le Drukpersvrijheid in de vroege negentiende eeuw was nog geen maatschappelijk en politiek aanvaard gemeengoed wat destijds resulteerde in een discussie in de Tweede Kamer. De hiervoor genoemde Van Maanen (1769-1846) was minister van Justitie ten tijde van koning Willem I en speelde een belangrijke rol in de grondwetcommissies van 1814 en 1815. De aangehaalde tekst is uit de zojuist verschenen geschiedschrijving Nederland, De vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu geschreven door de Schiedamse historicus Han van der Horst. Voorstanders waren De Brouckère en De Hon, die volgens Van der Horst nog terug te vinden zijn op Belgische straatnaambordjes en tegenstander de al eerder genoemde Van Maanen. Hij attaqueerde de 3: oppositie eenvoudig. Deze bespreking van Van g der Horsts Nederland begint met dit stukje geschiedschrijving, dat in 3:1 het boek ongeveer halverwege vermeld staat, omdat het illustratief is "*i voor de werkwijze en stijl die de schrijver gehanteerd heeft. De historie gaat als volgt verder: HOE LEUK GESCHIEDENIS KAN ZIJN..

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 47