MÉHÈHË «mammis CD NOG EVEN DE POPPRIJS ygMyj|ii| JariafaJWpBHB IXIoardvest E2, Schiedam telefoon [OIO] - 473 09 Bi telefax |OIO] - 4BB 98 7! Tapasbar/restaurant Voor Juan en alleman Proef in warme zuidelijke sfeer van Spaanse hapjes en drankjes, geniet in de zon op het drijvend terras van een koele cerveza of zoek Spaanse specialiteiten in het winkeltje Extraordinario. Lange Haven 26 3111CG Schiedam tel/fax 010 4263898 65 Musis Iil|l lllliiliiillH mogelijkheden om te exposeren. Kunstenaars moeten zelf een brug slaan tussen werk en publiek; discussies blijven beperkt tot eigen kring. De Biënnale, die in 1989 voor het eerst in Istanbul werd gehouden speelde een cruciale rol in de 'bevrijding' van de hedendaagse kunst en is het overzicht geworden van nieuwe en hedendaagse kunst. Dit is de enige tentoonstelling die belangstelling krijgt vanuit de hele wereld. Nederland is een van de landen waar hedendaagse kunst uit Turkije al eerder werd getoond. Een belangrijk aspect waardoor deze kunst uit Turkije zich onder scheidt, is de voorliefde van de kunstenaar voor het vertellen van verhalen, waarvoor de stof ontleend wordt aan het dagelijks leven. De kunstenaars maken werk dat kritisch staat ten opzichte van de eigen cultuur en de Turkse maatschappij. Maar ook zonder kennis van de Turkse cultuur en maatschappij zal deze tentoonstelling een groot publiek aanspreken. De tentoonstelling Hic birYerden is vanuit Nederland samengesteld door Maaike van de Wiel en Gerrit Willems van het Centrum Beeldende Kunst Dordrecht enVasif Kortun van de Istanbul Foundation for culture and arts in Turkije. De werken die nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest, doen nu drie kunstinstellingen aan. De artoteek Schiedam is de laatste in de rijBij de tentoonstelling is een speciale uitgave verschenen van het tijdschrift Resmi Görus. Op zaterdag 12 februari is er een rondleiding in de Turkse en Nederlandse taal, aanvang 15.00 uur Zonder de bedoeling een discussie te willen uitlokken over het welles-nietes van de jurering, moet het de organisatie van de Popprijs 2000 van het hart dat Jalmar Teunissen met te schrijven 'Wie niet voor ons is, is tegen ons', een verkeerd uitgangspunt kiest. De Popprijs heeft een stevige educatieve achtergrond. Dit element bepaalt mede de keuze voor de jury. Het gaat niet alleen om de muziek, waarbij de beoordeling zich voor het probleem gesteld ziet dat de ene groep met zekere, misschien niet al te originele nummers de sterren van de hemel musiceert, terwijl de andere door merg en been gaande maar eigen composities op de planken brengt. Natuurlijk is het oordeel van een jury altijd triviaal en gelukkig maar dat de uitspraken van deskundigen soms worden gelogenstraft doordat de bands die de Popprijs in Schiedam niet haalden, elders in de hoogste categorie kunnen eindigen. Het zou wat moois worden als het al dan niet eindigen bij de finalisten voor de Schiedamse popprijs een definitieve richting zou geven aan de ontwikkeling en carrière van de band. Maar daar gaat het allemaal niet om. De bedoeling van de Popprijs is minder de competitie, zoals Jalmar veronderstelt en vanuit welke gedachte hij vraagtekens zet bij de manier van beoordelen, maar vooral het scheppen van een kader waarin de bands zich minder vrijblijvend dan in het vrije circuit moeten presenteren. Daar horen geen audities bij zoals in het artikel worden verondersteld, wel een eerste oriëntatie. Daar hoort ook bij dat groepen die (nog) niet in staat zijn om een goede demoband te (laten) maken, toch een goede kans krijgen en daar hoort bij dat de jury tot uitspraken komt die afwijken van de mening die het publiek en de fans hebben. De jury van de Popprijs zal de laatste zijn om van zichzelf te zeggen dat zij de wijsheid in pacht heeft. Teunissen moet niet suggereren dat dit wel het geval is door de indruk te wekken dat er met de organisatie geen discussie mogelijk is. Met 'wie niet voor ons is, is tegen ons', opent Jalmar zijn artikel. Om vervolgens geheel in diezelfde lijn in de aanval te gaan. Maar het gaat bij de Popprijs vanzelfsprekend om méér en andere zaken dan het tevreden stellen van de recensent.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 65