85 Musis )P ONDERZOEK iUMGESTUNTE Kegel in januari 2003 de stelling poneert dat de vereniging haar naam niet waard was en zich beter had kunnen omdopen in Vrienden van Wind. Want zij kwam met gebakken lucht. De commissie noemt de nadelige consequenties, die het museumbesluit van 7 februari in de loop van het jaar 2000 kreeg. In alle bladen had gestaan dat het Stedelijk Museum uit de Hoogstraat zou verdwijnen. Er zou een gegadigde worden gezoch t voor het voormalige gasthuis, een monument tenslotte, gebouwd tussen 1786 en 1789 naar een ontwerp van de Italiaanse bouwmeester Giudici. Maar wie zou interesse tonen? Wethouder Hafkamp: ,,Als ik het wist, zou ik de raad vast een groot plezier doen." Het leidde nog die zelfde maand tot speculaties onder de winkeliers op de Hoogstraat. Ze vonden het ineens verdacht lang duren dat Jan des Bouvrie zijn intrek zou nemen in de Korenbeurs en de oude bibliotheek aan de Lange Haven. Het vermoeden rees dat Des Bouvrie er onderuit wilde, aangezien het museumgebouw zo veel meer mogelijkheden en perspectieven bood. In maart 2000 was er een stevig gesprek nodig tussen Des Bouvrie en burgemeester Scheeres, want de beroemde binnenhuisarchitect kreeg het gevoel dat Schiedam complotterige theorieën tegen hem smeedde. In april 2000 kwam het moment nabij, dat de middenstand sidderde en beefde: doet Jan het nou - of doet ie het nietVoorzitter Piet Jongepier van winkeliersvereniging De Dam organiseerde in mei 2000 een brede steunbeweging voor Des Bouvrie. Korte tijd later, in de nazomer van 2000, kwam echter de aap uit de mouw. Het gemeentebestuur had een rookgordijn opgehangen, om te verhullen dat in het diepste geheim pogingen waren ondernomen om Bas van der Heijden af te houden van een verhuizing van het Broersveld naar de Buitenhavenweg. Wethouders waren ervoor naar het Dirk van den Broek-concern geweest, het moederbedrijf van Bas. Ze hadden zelfs Roger van Boxtel, minister van de grote steden, ingeschakeld om het concern te wijzen op het unieke karakter van een supermarkt in een twee eeuwen oud 'paleis' aan de rand van de Schiedamse Marolles. Want, het waren de kunstenaars Peter Hellemons en Marcel Warmenhoven geweest, die nieuwe kansen hadden gezien voor de verwaarloosde Hoogstraat. Ze hadden de Hoogstraat gemodelleerd naar de Marolles in Brussel: een dynamische wijk, die zich uit een neerwaartse spiraal had bevrijd door van de handel in tweedehands-artikelen een internationale trekpleister te maken. Dat kon de redding zijn voor de Hoogstraat. Dat ivas, zeiden de wethouders tegen Bas van der Heijden, de ideale omgeving voor een goedkope supermarkt - en dan in zo'n statig monument. De paradox zou extra klanten opleveren! De achterliggende gedachte was dat Bas bij nader inzien aan de Buitenhavenweg helemaal niet paste. De plek was te decentraal. Het Centrummanagement was bang dat klanten van Bas niet meer de moeite zouden nemen om de rest van de binnenstad te bezoeken. En de winkeliers en bewoners van de Gorzen waren benauwd, dat Bas op de Buitenhavenweg veel klanten uit de Groenelaan zou wegzuigen. Nee, Bas in het museum, dat moest de uitkomst zijn. Anno 2003 concludeert de onderzoekscommissie, dat het gemeentebestuur driejaar eerder goed op de hoogte kon zijn van de problemen met laden en lossen bij een museale supermarkt, zowel op de Lange Achterweg (onverantwoord naar de omwonenden) als ook via de Appelmarkt en het museumplein (vanwege de acties voor een autovrije Lange Haven). Maar al het gedoe leverde maanden publiciteit op - en niet ten faveure van de binnenstad. De ontwikkelingen vielen stil door langdurige onzekerheid. Uiteindelijk voelde iedereen zich op het verkeerde been gezet. Woonplus had inmiddels afgezien van een plan om het museum te verbouwen tot appartementen voor alleen staanden en tweepersoonshuis houdens. Makelaars wisten alleen een geheimzinnige sekte te interesseren, maar dit quasi- mystieke gezelschap bleek toen puntje bij paaltje kwam de benodigde financiën niet bijeen te kunnen bedelen. Stichting De Lindenhof had laten weten dat de uitbreiding met het nonnenklooster aan de Tuinlaan voldoende soelaas bood en dat verdere expansie naar de Hoogstraat 112, pal voor het oorspronkelijke weeshuis De Lindenhof, niet in het meerjarenprogramma paste. Lindenhof-medewerker Martin Groenhorst, in de hippytijd en nog lang daarna bekend als disc-jockey Martin Green, schijnt nog wel te hebben gekeken naar heropleving van de Arcade-scene in de museumaula, maar het was gebleken dat de gemeente het gebouw niet wilde splitsen, omdat waarschijnlijk niemand e rollen', raadsli Er on dp gecharmeerd zou zijn van de linker- en rechtervleugels als er tussenin een muziektempel voor de hangjeugd kwam. De commissie zet alle feiten op een rij en het verslag laat zich lezen als een zwarte komedie - een avonturenroman die slecht afloopt. Het uitgelekte conceptrapport is een knap staaltje van recente geschiedschrijving, welk genre zich zo veel moeilijker laat beoefenen dan het historiseren van een tijdvak dat niemand meer heeft meegemaakt en dus ook niet kan verifiëren. Het rapport met zijn onthutsende conclusies zal volgens ingewijden een storm ontketenen. 'Ergaan koppen rollen', aldus een PvdA- raadslid, dezelfde die eerder Diana Wind een miskoop had genoemd. De voorzitter van de commissie laat weten het te betreuren dat het onderzoek reeds voor de verschijningsdatum van februari 2003 is uitgelekt, 'want dan gaat het college over de procedure zeuren en dat leidt de aandacht af van de essentie: dat er wanbeleid gevoerd is'. De voorzitter, tot slot: 'Dan had ik het rapport beter meteen op Internet kunnen gooien. Dan hadden ze in Rotterdam ook eens kunnen lezen, wat er in dat malle Schiedam aan de hand is'. O m Cl O Cl Cl rri Cl Dl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 85