I 3 Binnenkort gaat een gevestigde traditie doorbroken worden. Jarenlang was het gebruik om in de Grote Kerk te Vlaardingen cantatediensten te houden waarin uitsluitend cantates van Johann Sebastian Bach te beluisteren vielen. Die keuze is niet zo moeilijk. De cantatediensten zijn gewone kerkdiensten, maar tevens bestemd voor een groeiend niet kerkelijk publiek dat kiest voor de zorgvuldige, uitvoering van deze bijzondere composities in hun originele kader. Toch gaat de traditie om alleen cantates van Joh. Sebastian Bach uit te voeren, doorbroken worden. Op 8 april zal in de Grote Kerk de Matthaeus- Passion van Georg Philipp Telemann ten gehore worden gebracht. De uitvoerenden zijn dezelfden als anders: het kamerkoor Magister Cantat, het Westnederlands Bachorkest, en dirigent Arie Eikelboom. Geb van Doornik 5 ed 87 Musis zijn: een uur aan het begin van de zaterdagavond. Verder wordt de Matthaeus van Bach al gedaan in Vlaardingen door anderen die wij niet in de wielen willen rijden, en vergeet ook niet; dit is een mooie gelegenheid om ook eens minder bekende passiemuziek uit te voeren. Voor de oorsprong van de 'Passion' moeten we ver terug naar het begin van de eredienst in de Christelijke kerk. Natuurlijk werd in die eredienst het evangelie gelezen, en het spreekt vanzelf dat die gedeelten gelezen werden die pasten in de tijd van het jaar. Tegen Pasen werd dus het verhaal van het lijden en sterven van Jezus gelezen, en dat gebeurde uitvoerig. Geen letter werd overgeslagen! Al heel vroeg was men gewoon om in de Stille Week, de week die aan Pasen voorafgaat, uit alle vier de evangeliën te lezen. Op Palmzondag (de TELEMANN IN VLAARDINGEN Hiermee wordt ook de geschiedenis aardig op z'n kop gezet. Bach werd in Leipzig benoemd omdat de elegante, even gemakkelijk wereldse als kerkelijke muziek schrijvende Telemann te begrotelijk was. Bach componeerde naar ons bekend - twee passionen die vanaf hun eerste uitvoering een richting zouden geven aan de ontwikkeling van de Europese muziek. Stukken die ondanks hun lengte en hun complexiteit tweehonderdvijftig jaar repertoire hebben gehouden. Telemann componeerde zo tussen neus en lippen door 46 passiespelen, die vrijwel allemaal vergeten zijn. Waarom nu Telemann? We hadden natuurlijk ook de Matthaeus van Bach kunnen uitvoeren, maar om te beginnen is dat een groot 'avondvullend' werk, terwijl onze cantatediensten altijd kort zondag voor Pasen) het verhaal uit Mattheus, op dinsdag uit Markus, op woensdag uit Lukas, en op de Goede Vrijdag uit Johannes. Bij het toenemende aantal kerkbezoekers moet dat lezen weldra een zingend reciteren geworden zijn. Immers, zingende kun je veel meer mensen bereiken. Gewoon voorlezen was ontoereikend bij een groot publiek. Maar al die verhalen zingen was ook weer heel wat, en zodoende ontstond er een rolverdeling: een verteller zong het verhaal, en de verschillende rollen in het verhaal (Jezus, Pilatus, Petrus, Kajafas) werden door anderen gezongen. Dat moet wel gebeurd zijn om de voorzanger, die anders wel heel veel te doen had, te ontlasten. Maar dit gebruik moet ook geboren zijn uit de behoefte om te dramatiseren: het verhaal werd op deze manier afwisselender, levendiger en spannender: het werd meer een O CD

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 87