Musis 125 uitgedragen (o.a. bij het congres Nederlands Nieuwe kerken te Rotterdam, 1948) en gepubliceerd in 'Bouw" (1948, pp. 225-236, 276) en 'Wending' (1953, pp. 190 e.v.). Zijn conclusie was dat het langhuis de meest gebruikte ruimtevorm was en dat alle kerkgangers voldoende zicht dienden te hebben op het daartoe om praktische redenen verhoogde hturgische centrum, waarin de preekstoel niet per se centraal hoefde te staan. Preekstoel, doopvont en Avondmaalstafel zijn alle sober en zakehjk vormgegeven. Nergens is enige dominantie of vormwil te bespeuren; de verstilde ruimte waarin het licht van verschillende zijden op verschillende wijzen naar binnen valt is de uitdrukking van de gewenste 'klaarheid en reinheid' en moet de kerkganger bewegen tot contemplatie. De Opstandingskerk te Schiedam is een van de weinige en relatief vroege Wederopbouwkerken die volgens de principes van de Nieuwe Bouwen zijn uitgevoerd en de moderne ideeën over hervormde kerkbouw in vroeg-naoorlogse uitbreidingswijken.Voorts heeft de kerk een zekere architectuur- en bouwhistorische waarde wegens de specifieke kwaliteiten van het oorspronkehjk ontwerp (heldere ruimtelijke conceptie, horizontalen, vrijstaande klokkentoren) en de zichtbare toepassing van een betonconstructie, waarbij in- en exterieur via een lange glaswand met elkaar zijn verweven, doch aan deze waarden is enige afbreuk gedaan door de leegstand en kleine wijzigingen in ex- en interieur (kleurstelling toren, dichtzetten van de ramen, verwijdering Avondmaalstafel en orgel). De oorspronkehjke functie laat zich echter nog goed aflezen. In oorsprong had de kerk belangrijke ensemblewaarde als beeldbepalend onderdeel ('baken') van het functionalistisch vormgegeven Nieuwland-West, maar deze stedenbouwkundige samenhang is door de latere wijzigingen in de directie omgeving (verlanding vijver, aanleg Beneluxlijn, recente nieuwbouw) minder goed herkenbaar geworden. Niettemin is de kerk nog steeds een voornaam oriëntatiepunt in de wijk, niet alleen vanwege het verticale accent van de klokkentoren maar ook wegens de hoge kerkzaal en de vrije ligging in een door een dijk omgeven plantsoen. In typologisch en stilistisch opzicht is de doosvormige 'verdiepingkerk' met vrijstaande klokkentoren niet uniek, maar wel opmerkehjk zijn de doelbewuste soberheid en de toepassing van een lange glaswand. De Opstandingskerk is veelvuldig genoemd in de eigentijdse vakliteratuur, en zelfs in diverse buitenlandse tijdschriften, als zuiver voorbeeld van een functionalistische wijkkerk van hervormde signatuur, met heldere vormen, goede combinatie van moderne en traditionele materialen, afgewogen compositie van horizontalen en verticalen en open en gesloten wanden. Ook in latere publicatie is deze kerk vaak vermeld, maar geleidelijk is daarbij de aandacht nog meer verschoven naar de nog gaaf bewaarde Gereformeerde kerk van Van den Broek en Bakema te Nagele, mede wegens de betekenis van deze kerk in het open centrum van dit bijzondere polderdorp het enige dat volgens de principes van het Nieuwe Bouwen is aangelegd. De Opstandingskerk te Schiedam-Nieuwland is als karakteristiek en relatief vroeg voorbeeld van functionahstische kerkbouw uit de periode van de Wederopbouw van monumentale waarde op tenminste lokaal niveau. Op grond van bovenstaande waarde- analyse kan deze kerk niet direct als een 'evident' monument op nationaal niveau worden aangemerkt, in de zin van een (internationaal erkend topmonument; bovendien voldoet de kerk nog niet aan de wettelijk vereiste vij ftig-j arengrens Niettemin is de nog redehjk goed herkenbaar bewaard gebleven kerk in principe de moeite van het behouden waard O rn

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 125