BROKEN DREAMS PAARD a: Hoogstraat 162 - Schiedam Telefoon (010) 473 29 08 Musis 168 i— a: CO Uj CQ t— Uj Liefde, geweld, sex en geld was de titel van een initiatief waartoe de Culturele Activiteiten Commissie, de zogeheten 'culturette' van de Bewoners en b Belangenvereniging 'de Plantage'haar ■- JL, leden en een aantal belangstellenden een maand geleden uitnodigde.Voor de niet ingewijden kon die titel zowel een vraag als een bevestiging inhouden. Geld kunnen oudere Schiedammers zich bij de Plantage nog wel voorstellen. Sex en geweld zouden in dit geval moeten worden toegedicht aan de generatie jonge bewoners. Dus toch. De werkelijkheid was veel leuker. Geïnspireerd door de 'Boulevard of broken dreams' had de culturette het plan opgevat tot een performance, die tot op het laatste verborgen moest blijven en raadselachtig zou worden ingeluid. Er werden teksten geschreven en er werd gerepeteerd, maar buiten de kleine kring van echt ingewijden wist niemand wat er te gebeuren stond en hoe Tapasbar/restaurant Voor Juan en alleman Proef in warme zuidelijke sfeer van Spaanse hapjes en drankjes, geniet in de zon op het drijvend terras van een koele cerveza of zoek Spaanse specialiteiten in het winkeltje Extraordinario. Lange Haven 26 3111CG Schiedam tel/fax 010 4263898 sommige fragmenten aan elkaar zouden passen. Ook het premierepubliek wist niet wat haar te wachten stond toen het op een kille vrijdagavond om acht stipt haar opwachting moest maken op plein Eendracht. In de serre stond een zwijgzame haan, een lakei als Toonders Marquis de Cantecler. Hooghartig hield hij de aankomenden in het oog en overwoog op wie hij zijn projectiel; een vers ei, zou richten. Hij gooide raak. Zoveel was wel duidelijk aan de uiteengespatte eieren op het tuinpad. En dat maakte dat de haan er zonder een woord te spreken de wind flink onder had.., en hield. Ook de verteller voor wie het doek uiteindelijk opging, verschafte geen duidelijkheid. In Shakespeareaanse strofen gaf hij een pastiche ten beste van het leven rondom dit naar zeggen - oudste stadspark van Nederland. Hij gewaagde van spanning, van hoog oplaaiende emoties achter de statige gevels, van nauwelijks of niet beheerste hartstochten en van een leven dat men eerder aan de zelfkant van de samenleving zou verwachten dan onder de jonge patriciërs die toch het merendeel uitmaken van de bewoners van deze in ruimte en woongenot zo bevoorrechte buurt. Opheldering kwam pas toen het gezelschap naar een gereedstaande geblindeerde bus werd gedirigeerd, die langzaam en schijnbaar doelloos het park rondde om uiteindelijk stil te houden bij een huis achter de ramen waarvan zich het tafereel afspeelde van een afscheid tussen een promiscue vrouwelijke kapitein en haar gespierde minnaar. Er hep een voetganger over het trottoir die bij nader inzien deel uitmaakte van het tableau, waarbij de verteller verhaalde van lange reizen en schrijnende eenzaamheid. De gordijnen werden vervolgens weer gesloten en de bus hervatte z'n tocht. Het spel dat werd gespeeld omvatte een aantal van dergelijke taferelen die vanuit de bus konden worden gadegeslagen. Bij elkaar vormden ze ook een verhaal, dat precies zo simpel en dun was als het verhaal achter een melodrama moet zijn. Wat getoond werd had gemakkelijk ook op het toneel gekund. Zelfs op het provisorische toneeltje van waaraf de verteller het gezelschap allereerst had toegesproken. Het feit echter om de tableau, vanuit de bus, dus als toevallige passant te beleven, gaf de voorstelling precies dat extra, dat het verhief boven de gewone toneeluitvoering door amateurs. Gesproken werd immers niet door de spelers, behalve door die ene die als dronken passagier was ingestapt.Vanzelfsprekend wist de hele bus wie er achter die lagen schmink en onder de lucht van een stukgeknepen stinkbommetje schuilging. En tevens dat deze kennelijk een enorme hekel heeft aan kerels met een slok op. Haar act was levensecht in luidruchtigheid, smakeloosheid en overlast op precies de verkeerde momenten. Drie kwartier duurder het spektakel dat eindigde, hoe kan het anders - met de moord op een opblaaspop en zedelijke redding van een straathoertje. Zo zag men toch maar hoe aan de Plantage het goede overwint, ondanks straatterreur en laakbaar Het applaus na afloop kon niet meer zijn dan van een bus vol mensen. Te weinig eigenlijk voor een spektakel dat een onevenredig lange voorbereidingstijd moet hebben SPIJS EN DRANK SALON

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 168