191 Musis Historische invulling van het skelet schept perspectieven van bebouwingsgeschiedenis. Hoek Vlaardingerstraat/Vellevest anno 1598. nalaten, is de box van Zuid- Holland die over ons gebied gaat aan de te late kant. Dan is korte metten gemaakt met een stukje Schiedamseweg, waaraan je nog kunt zien waar vroeger de spoorweg overgang tussen Schiedam en Kethel was: dan staat er een ziekenhuis met een naam die natuurschoon suggereert (Vlietland) en ondertussen een aanslag betekent op de ecologische zone die de Poldervaart als cultuurhisto rische hoofdstructuur vormt. Op een plek waar je het niet verwacht, in Nieuwland, zie je in de Van der Duyn van Maasdamstraat nog iets terug van een oude landweg. De naam Van der Duyn van Maasdam werd er pas in 1962 aan gegeven, nadat de spoorwegovergang verplaatst was naar de Nieuwe Damlaan.Tot 1962 heette het Schiedamseweg - net als aan de Bij dorpse kant, waar de structuur weggevaagd dreigt te worden. Kortom, er is nog veel pionierswerk te doen om Schiedam en Vlaardingen tijdig gevoelig te maken voor de cultuurhistorische patronen. De provincie heeft het voortouw genomen, maar de steden kunnen niet achterblijven. Het vaststellen van de Cultuurhistorische Hoofd structuur Zuid-Holland staat overigens niet op zichzelf. Het initiatief hangt samen met de Nota Belvedere, uitgebracht in de zomer van 1999 en door maar hefst vier ministeries ondertekend: de ministeries Van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W), van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM), van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) en van Verkeer en Waterstaat (V&W). Dit voorjaar begint de uitvoering van het Belvederebeleid. Een goed moment om de ver schillende visies op de toekomst van het cultuur historisch erfgoed, en de wijze waarop de nota Belvedere die wil bevorderen op een rij te zetten en met elkaar te confronteren. De Nota Belvedere gaat uit van een paradoxale strategie: Abehoud door ontwikkeling. Het idee is dat cultuur historische structuren, landschappen en objecten een duidelijke rol moeten gaan spelen bij ruimtelijke ingrepen op elke schaal. Daar is zowel de cultuurhistorie als de kwaliteit van de ruimte bij gebaat, is de gedachte. Maar wat betekent Abehoud door ontwikkeling@ concreet, in de alledaagse ontwerp- en beleidspraktijk? Het NAi dat in het najaar van 1999 een discussieronde wijdde aan de Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening, organiseert nu opnieuw een serie discussieavonden over de culturele opgave van de Nederlandse ruimtelijke ordening. De toekomst van het cultuurhistorisch erfgoed in omstandigheden van drastische ruimtelijke veran deringen is hoofdonderwerp. In drie bijeenkomsten wordt de problematiek die door de Nota Belvedere aan de orde wordt gesteld voor aan beleidsmakers, ontwerpers, wetenschappers en verschil lende partijen die betrokken zullen zijn bij de implemen tatie van de nota.Voor Schiedammers enVlaardin- gers die het cultuurhistorisch erfgoed ter harte gaat is dit een prima voorbereiding voor latere discussies op plaatselijke schaal. Het mooist is natuurlijk als het respect voor de cultuur historische hoofdstructuur leidt tot herstel van wat ooit bijdroeg aan de stedelijke glorie. Hulde aan het plan van distillateur Carel Nolet om aan de Hoofdstraat in de Gorzen de hoogste molen ter wereld te bouwen, nabij de plek waar in de vorige eeuw molen De Ploeg stond. Hulde aan het plan van stichting De Schiedamse Molens om op het Doele- plein molen De Kameel te herbouwen. Dat getuigt van élan. Zulke particuliere plannen dragen bij tot liefde voor de stad.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 191