Musis 192 Op de tentoonstelling worden de voorwerpen niet toegelicht met de gebruikelijk tekstbordjes, maar met een foto van degene die ze heeft gekozen, een korte beschrijving en een treffende passage uit zijn of haar verklaring voor die keuze. Dat is dé vondst van de makers van deze tentoonstelling, want bijna altijd geeft juist die persoonlijke uitleg een verrassende en prikkelende meerwaarde aan het getoonde voorwerp. Het 18de eeuwse wandbord met een afbeelding van het Stadhuis op de Grote Markt dat Huub Sondermeijer heeft gekozen, is daarvan een goed voorbeeld. Het is een mooi maar niet bijzonder bord datje op een andere tentoonstelling wellicht voorbij zou lopen, maar dat nu een emotionele en actuele betekenis krijgt door twee zinnen uit Sondermeijers toelichting: 'Met de markten voor de deur, levendiger kan niet, alles vanuit één gebouw. Wat een simpelheid vergeleken Jan Harm Weyns, Hofje te Schiedam, keuze van Doortje Schrijver-Doolaard Hildo Krop, Bricriu, 1922 - masker, keuze van Luub Hafkamp, Het gebeurt al jaren. Een museum vraagt een bekende stad- of landgenoot in de depots op zoek te gaan naar kunstwerken of voorwerpen die hij of zij mooi of ontroerend vindt en daaruit een geheel eigen tentoonstelling te maken. Die heet dan 'De keus vanZo'n tentoonstelling genereert publiciteit en trekt dus ook veel publiek, omdat de Nederlander of stadgenoot in kwestie nu eenmaal bekend is en iedereen graag wil weten wat een beroemdheid mooi vindt. Het Stedelijk Museum Amsterdam liet op die manier schrijver Harry Mulisch een tentoonstelling samenstellen en heeft als volgende gastconservator koningin Beatrix op de tijdelijke personeelslijst staan. Een gemakzuchtige manier van tentoonstellingen maken. Het honderdjarige Stedelijk Museum Schiedam heeft een originelere en minder gemakzuchtige variant van dit tentoonstellingsconcept gekozen voor zijn jubileumtentoonstelling. Honderd leden van de vijfentwintigjarige Historische Vereniging zijn door het museum uitgenodigd in de depots van de historische collectie op zoek te gaan naar een voorwerp dat zij voor zichzelf of voor Schiedam belangrijk vinden en vervolgens een tekst te schrijven waarin ze uitleggen waarom ze juist dat voorwerp hebben gekozen. Daarmee heeft het museum een risico genomen, want die honderd mensen houden wellicht meer van de geschiedenis van Schiedam dan Harry Mulisch van hedendaagse kunst, maar zij halen het NOS Journaal niet en leveren geen lange verhalen in De Telegraaf of het Algemeen Dagblad op. Het is dus onrechtvaardig stil in het museum. Jammer, juist nu het museum en de Historische Vereniging samen iets doen wat heel veel Schiedammers dichter bij hun museum kan brengen. marmeren stadserf.' Sondermeijer is niet de enige, bij wie de Schiedamse actualiteit een rol bij zijn keuze heeft gespeeld. Bert Steenbergen heeft een ongedateerd paneel van het Huis te Riviere uitgezocht. Als kind werd hij al gefascineerd door ridders en kastelen. Nu is het hem een doorn in het oog hoe de ruïne van het kasteel van de stichteres van Schiedam door de Schiedammers behandeld wordt: 'De wijze waarop hij met ons nieuwe grote Stadskantoor en het kille

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 192