195 Musis toegekend te trotseren door over te stappen op de moderne kunst, en ze viel voor dit naakt omdat het zo onbevangen is en volstrekt 'non-stereotiep voor die tijd.' Ook de burgemeester, een wethouder en een raadslid hebben hun keuze gemaakt. De enige met een historische keuze is burgemeester Reinier Scheeres. Hij heeft een wat iel portretje ten voeten uit gekozen van een voorganger die alleen nog in een straatnaam voortleeft: M.L. Honnerlage Grete. En weer is het de tekst die het voorwerp een bijzondere betekenis geeft. Na te hebben verteld dat Honnerlage Grete distillateur was en mede-oprichter van het mannenkoor Orpheus, vervolgt gastconservator Scheeres: 'Op vierenzestig]arige leeftijd werd hij burgemeester van Schiedam, en bleef dat nog negen jaar, naar volle tevredenheid van zijn stadgenoten. Gelukkig kon hij daarna nog ruimschoots van zijn oude dag genieten, want hij is honderdendrie jaar oud 3 geworden, en was nog enige tijd de oudste man van Nederland. Bij zijn 3 dood was hij drieëntachtig jaar lid van Orpheus geweest, een record dat g voorlopig vast niet zal sneuvelen.' Dan kijkje toch anders en wat langer naar jqH zo'n portretje van een heer in 5 ambtskostuum. CDA-fractievoorzitter Paul van Mansum heeft geen Schiedams voorwerp gekozen, maar een mooi Haags doek van Willem Tholen. Met de toelichting op zijn keus geeft hij de vijfentwintigjarige Historische Vereniging en deszelfs voorzitter en partijgenoot een intrigerend veijaardagscadeau als hij vertelt over zijn bezoek aan de museumdepots: 'Het was zowel schokkend als roerend: door de jaren heen hebben veel mensen heel veel aan het museum geschonken. Iets wat geresulteerd heeft in een buitengewoon bonte verzameling spullen, waarvan een groot deel in mijn ogen zonder enige museale waarde. Het goed conserveren en opslaan daarvan lijkt mij bijna ondoenlijk en eigenlijk ook geen 'core business' voor een museum van moderne kunst, wat 'ons Stedelijk' wil zijn! Daarom: saneren houd uitverkoop en koop van de baten kunst die de basiscollectie versterkt.' 1 Kees Verweij, Lodewijk van Deyssel 1940, keuze van Ronald Jaggie en Jan Sluyters, liggend naakt, 1911, keuze van Joke van der Meer-van Dorp 2 Gevelsteen Land van belofte,. keuze van Vincent Broeke. 3 Vaandel van de Ned. R. K. Bouwvakarb. Bond St. Joseph, circa 1893, keuze van Piet van Beurden. 4 Herman C. C. Borgman jr. Zijlstraat, 1925, keuze van Piet Sonnemans. tekeningen, pastels en doeken imponeren vooral het portret dat de Amsterdamse joffer Thérèse van Duyl- Schwarze in 1911 heeft gemaakt van mevrouw Siegmund zur Miihlen, en het liggende naakt van Jan Sluijters uit hetzelfde jaar. Sytze Kamstra koos het portret, omdat hij er kennis mee maakte in de tijd dat het Stedelijk Museum een museum van moderne kunst werd en hij blij verrast was 'dat ook dit bestond in ons museum: een toevoeging aan de waarde ervan.'Joke van der Meer is een bewonderaarster van Sluijters, omdat die de dappere brutaliteit had de commissie die hem in 1904 de Prix de Rome had Laat ik in deze intieme en soms ontroerende tentoonstelling nou juist een ijzersterk argument zien voor een eigen fijn en actief Schiedams cultuurhistorisch museum met maar liefst negenennegentig schatten van conservatoren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 195