U zult het opnieuw gaan bekijken op een manier waarop u het nog niet eerder bekeken heeft, u zult er dingen aan ontdekken die u nog niet eerder heeft gezien, u zult er een waarde aan gaan geven die u er niet eerder aan gegeven heeft. 221 Musis een outcast in onze maatschappij naar een glansrol in een museum of opnieuw bij u thuis. U zult het opnieuw gaan bekijken op een manier waarop u het nog niet eerder bekeken heeft, u zult er dingen aan ontdekken die u nog niet eerder heeft gezien, u zult er een waarde aan gaan geven die u er niet eerder aan gegeven heeft. Op het strand een gesprek gevoerd met collega L. Het is hoog zomer en laat op de avond. Het strand is bijna verlaten, slechts een aantal meeuwen vertoont enige activiteit, ze lijken dit wel vaker te doen zo vlak voor zonsondergang. Het licht van de zon geeft een verticale streep op het water, de traag aanrollende golven breken het licht in smalle horizontale stroken. Gesproken wordt over het iconografisch gehalte van een zonsondergang en dat terugkomt in veel van de schilderijen van collega L. Ik heb altijd een zwak gehad voor het werk van deze collega. Het seriële karakter van het werk daagt je uit te zoeken naar overeenkomsten en verschillen. De zon zakt steeds verder om langzaam, net boven de horizon te verdwijnen in een paarse band, luchtvervuiling waarschijnlijk, maar in ieder geval prachtig paars. De zon is echter verdwenen, jammer, het net achter de horizon verdwijnen geeft altijd weer zo'n spannend moment. De zon gaat kapot op de rand van de zee en zal verrassend genoeg de volgende dag weer aan de andere kant te voorschijn komen. Collega K. zit in het kunstenaarscafé aan de bar, voor zich een Cola, zijn werk is net door een kunsthistorica, in een kunsthistorisch kader geplaatst. De macht van het woord blijkt sterker dan de macht van het beeld. Zijn werk bestaat uit het verbeelden van de historische- en heroïsche strijd tussen de EELDING VAN EEN OBSESSIE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 221