Bij de opruiming op de Hoogstraat kom ik collega D. tegen. Het valt me op dat mijn collega's op dezelfde manier winkelen als menig Schiedammer Musis 222 seksen. Het al dan niet hebben van macht is in al zijn werken het uitgangspunt. Zijn werk is gevoed met een politiek correct gevoel voor de underdog. De werkstukken uitgevoerd in het oermateriaal houtskool schetsen de obsessie van de macht, voor de verandering niet aan de man toegekend maar aan vrouwen uit de wereldgeschiedenis. Gevoel voor humor is collega K. vreemd, hij verricht zijn werk met de serieuze houding van de wetenschapper. Bij de kassa van de Hema kom ik collega M. tegen. Zijn handen vol met de aanbieding van deze week, huismerk kattenvoer, blikjes gevuld met een geleiachtige substantie. Ik ken collega M. vrij goed en weet dat hij geen kat in huis heeft. Ik probeer me voor te stellen dat zijn af te rekenen waar de materiaalkeuze voor zijn nieuwe werkstukken is. Ook de vorige werkstukken hadden immers de aanbiedingen van de Hema als inspiratiebron. Ik verbeeld me dat het werk zal gaan over obsessieve vraatzucht van de mens. De consumptiemaatschappij en al het slechte in de mens zal in het werk aan de kaak gesteld worden. Een draconische aanklacht tegen de 24-uurs economie en er. zal nog wel het een en ander gevonden worden waar tegen geageerd kan worden. Ik zou zelf gekozen hebben voor de rookworsten van de Hema. Mijn dochter ging die vroeger zelf bestellen en dan heel ontroerend vroeg om een "vieze vette worst". Trots was ik dan dat dit kleine meisje uit Delft al een echt Schiedammertje begon te worden. Iets in mijn geheugen zegt me dat ik het werk van collega T. al gezien heb, dat kan natuurlijk.Veel ervaringen en ideeën zitten gelijktijdig in de lucht. Onze gedachten duwen ze daarheen en wachten tot iemand anders er weer mee verder gaat. Gedachten zijn op die manier ook nooit verloren en worden in iedere tijd dan ook op een eigen manier weer verder vorm geven. Ook collega T. werkt vaak met beeldelementen die voor iedereen een stukje herkenning in zich hebben. Telkens

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 222