Ik zou zelf gekozen hebben voor de rookworsten van de Hema. Mijn dochter ging die vroeger zelf bestellen en dan heel ontroerend vroeg om een "vieze vette worst". Trots was ik dan dat dit kleine meisje uit Delft al een echt Schiedammertje begon te worden. 223 Musis O co 00 weer laat hij ons afvragen of dat wat we ervaren ook datgene is wat we zien. Ook hebben zijn werkstukken, als bij uitzondering in deze tijd, een hoog mythologisch gehalte, wel slim want er is een grote behoefte aan verhalen. Bij de opruiming op de Hoogstraat kom ik collega D. tegen. Het valt me op dat mijn collega's op dezelfde manier winkelen als menig Schiedammer. Collega D. moet in staat zijn de 'fun- shoppende Schiedamse cultuuraanbidder' het museum weer in te loodsen. Collega D. is op zoek naar die gewone jurk met het bonte patroon, in sommige landen nog gebruikt gewoon om het huishouden in te doen. De jurk, bedenk ik, moet dan gezien worden als een metafoor voor de huiselijke situatie. Zo'n jurk verhult misschien nog wel meer dan alleen de contouren van de drager. Ineens schiet me een deel van een songtekst te binnen 'If you can't win the one you love, love the one you win'. Het zal geen romanticus geweest zijn die dit heeft geschreven. In de hoek van onze huiskamer staat al een jaar een lege doos, een Nike schoenendoos maat 35. Door mijn zoon in gedachte omgetoverd tot kijkdoos. Hij heeft nog wat spulletjes nodig om er aan te beginnen. Prachtig pakpapier voor de wanden, kleur en structuur ligt al vast klaar.Vloerbedekking moet geen probleem zijn. Verder wordt de doos gevuld met fantasievolle wezens, die moet hij nog tekenen, inkleuren en uitknippen. Zijn fantasie wordt nog verder geprikkeld door onze verhalen over de kijkdozen die wij vroeger maakten.Voor een dubbeltje mag iedereen zijn kijkdoos bekijken, daarvoor heeft hij een soort kassa bedacht. Telkens wordt de doos, bij het opruimen van de kamer, een beetje naar rechts of een beetje naar links geschoven, maar hij blijft leeg. Theo Gootjes: Kunstvirus

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 223