TE VAN ZENDE Kor Kegel Kun je terugblikken op een manifestatie die nog in volle gang is? De Kunstestafette van de provincie Zuid- Holland moet Leerdam GoudaZoetermeer, Alphen aan de Rijn en Dordrecht nog aandoen en pas eind dit jaar komt projectleider Martijn Verhoeven van het Kunstgebouw met een evaluatienummer. In Vlaardingen is er tot en met 29 juli een tentoonstelling in galerie Hollandia. Aan de Oosthavenkade kunnen we zien hoe kunstenaars aan het Vlaardingen van morgen willen bijdragen. In Schiedam ging de Kunstestafette op 13 mei van start in een tijdelijke souvenierwinkel in de Passage. Leiden was nummer twee op het programma. In de Oranjerie van de Hortus Botanicus werd het estafettestokje op 16 juni overgenomen. Dus op Schiedam en Leiden zijn al reacties mogelijk. De conclusie kan niet anders zijn dan dat het thema te vergezocht is. 225 Musis mooie uitdaging, waarbij het erom gaat de klassieke afstand tussen de waarnemer en het waargenomene tot nul te reduceren. Meteen nadat gedeputeerde Dirk Dekker de Kunstestafette in Schiedam officieel geopend had, beke ken de belangstellenden de uitgestalde souvenirs, bijzondere Schiedamse hebbedingetjes, en op het moment dat ze zich de souvenirs aanschaften, waren ze geen toeschouwer meer, maar deelnemer aan het kunstwerk - want de hele souvenirwinkel was een object; een ambiance, ontsproten aan het brein van Peter Hellemons en Marcel Warmen- hoven, samen de stichting Werkvorm. In die zin is voldaan aan het thema 'directe communicatie'.The medium is the message, dus het maakt heel erg uit hoe je een boodschap verpakt. Een Schiedamse bijdrage aan de Kunstestafette bestond uit meer dan de souvenirwinkel. Het gehele project tot 29 mei kreeg de naam Blindzicht. Het draaide om de zienswijze van Bernard Guericke, waarin Schiedam benaderd wordt als gewone stad met geringe koopkracht, waar veel inwoners laag opgeleid en laag betaald zijn en waar het voor het midden- en kleinbedrijf geen vetpot is. Nu willen veel gemeente besturen, ook het Schiedamse, zulke situaties te lijf gaan met de bouw van dure huizen waardoor welgestelden naar de stad terugkeren, maar Blindzicht kwam met een andere oplossing. Het gewone van Schiedam is niet de zwakte, maar de kracht van de stad. In die visie is de Hoogstraat een concentratie van dumpzaken, sjofele winkels in Directe communicatie - dat is het thema van de Kunstestafette 2000. Het thema is toegespitst op de stad. Het is wel handig om zo'n kapstok te hebben, anders wordt het oeverloos communiceren. Er is richting aan gegeven. Het gaat over de stad. In Schiedam ging het over Schiedam en in Leiden gaat het over Leiden, zoals het in Vlaardingen over Vlaardingen gaat. Daar is niets mis mee. De opdracht aan de deelnemende kunstenaars was om het publiek letterlijk en figuurlijk deelgenoot te doen zijn van hun werk. Dat is een artikel over de voordelen van Schiedam Vlaardingen Promotie heeft voor de Zierikzeesche Nieuwsbode geen zin. Een opiniestuk over de toekomst van Vijfsluizen past beter in Musis dan in het tijdschrift van de Historische Vereniging. Het medium is net zo belangrijk als het geschrevene, maar dat geldt ook voor andere vormen van communicatie. De kunstenaar drukt zich uit in beelden. Het beeld is het medium, het is medium en boodschap tegelijk. De souvenirwinkel van Hellemons en Warmenhoven laat zich niet bekijken, want wie kijkt, is meteen deel van het kunstwerk en moet aan zichzelf ontstijgen om het geheel te overzien, vergelijk het met een omgekeerd Droste-effect. Nu had elk souvenir wel een eigen verhaal, neem de kaars van molen De Walvisch die in 1996 afbrandde. Met het opschrift 'De herinnering blijft...' is het anno Mn 2000 ook nog mogelijk om De Walvisch te doen branden. Maar de

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 225