AMERIKA VEROVERD MET
IEU FLES DRANK
igggs
M8M
aurant De Mauteri
ete\
en sfm.
Kwaliteit kost geld. Het is niet anders.
Gelukkig wordt dit erkend en onderschreven.
Dat Musis ook in 2000 de mogelijkheden
heeft om op hoog niveau - en met kritisch oog
- aandacht te geven aan cultuur, stedenbouw,
architectuur, politiek en al die andere zaken
waarvan Vlaardingen en Schiedam graag de
achtergronden willen weten, wordt mede
mogelijk gemaakt door;
ACCOUNTANTSKANTOOR BASTIAANS,
SCHIEDAM
BOKX PROJECT B.V., VLAARDINGEN
BRANDWEER SCHIEDAM
BRUYNZEEL KEUKENADVIESCENTRUM
STAM B.V., VLAARDINGEN
CHR. COPPENS SLAAPCOMFORT,
SCHIEDAM
DRUKKERIJ MERCATOR B.V.,
SCHIEDAM
FONTIJNE HOLLAND B.V.,
VLAARDINGEN
GELUK EN TREURNIET
ARCHITECTENBURO, VLAARDINGEN
HEIDEN PARTNERS, ARCHITECTEN
EN
INTERIEURARCHITECTEN, SCHIEDAM
HOEK LOOS B.V., SCHIEDAM
IRADO, AFVAL, REINIGING EN
DIENSTVERLENING, SCHIEDAM
OFFICELAND B.V., SCHIEDAM
NICOVERKEN HOLLAND B.V.,
SCHIEDAM
ONS GROEP, SCHIEDAM
RABOBANK SCHIEDAM-VLAARDINGEN
VAN VELZEN LA FEBER BONHEUR
ARCHITECTEN B.V., SCHIEDAM
DE WAARDT BOUWMATERIALEN,
VLAARDINGEN
ARCHITECTENBUREAU WESTERS,
ROTTERDAM
WATERWEG WONEN, VLAARDINGEN
WOONPLUS, SCHIEDAM
Musis 236
de poppetjes van de ogen te
kijken en hun één-op-één
het romantische oerverhaal
van de kleine, eerlijke
ambachtelijke in Schiedam
gedistilleerde wodka te
schilderen.
De marketingstrategie achter
de wodka van de Schiedamse
distilleerderij Nolet is dus
gebaseerd op traditie en het
neerzetten van Ketel One als
een kwaliteitsmerk dat er op
wacht om door de gebruiker
(eerst de barkeeper,
vervolgens de consument)
ontdekt te worden. De twaalf
minuten durende
kostuumfilm over de
geschiedenis van het oudste
Nederlandse familiebedrijf
speelt daarin een belangrijke
rol, omdat Nolet, als het om
export gaat, geen gebruik
maakt van traditionele
reclame. Bovendien is een
rondleiding door de
Schiedamse distilleerderij
wat wel veel gebeurt met
Europese geïnteresseerden
voor de meeste Amerikanen
net iets te ver reizen. De
kosten van de film bedroegen
grofweg f 1,5 min.Verder
doet Nolet weinig aan
reclame. 'Het is geen
massaproduct', vertelt IJff, 'we
maken dus geen gebruik van
massale
communicatiekanalen.'
Intussen hebben
verschillende Amerikaanse
publieke zenders al interesse
getoond om de film uit te
zenden. Bij Nolet wordt die
belangstelling nuchter
bekeken. 'De film is gemaakt
om de traditie en het
ambacht te visualiseren. Het
is zeker geen reclamespot
voor ons. Een agressieve
manier van marketing past
niet bij ons. Wij zullen de
film de komende jaren
gebruiken als ondersteuning
van ons verhaal. In financiële
zin zijn onze
marketinginspanningen veel
bescheidener dan die van
onze concurrenten. Maar als
een tv-zender de film wil
uitzenden, hebben we daar
geen bezwaar tegen.
Bert Jongen
Friso Liesker