m
2TO
Iübüsm
''mm'
:.r
Musis 238
Een mooier en beterVlaardingen is
de achterliggende opgave aan de
deelnemers aan de Kunstestafette
2000. Hoe hieraan vormgegeven
kan worden, ligt besloten in de
uitvoering van de projecten. Of hieraan
vormgegeven zal worden, wijst de
openbare discussie uit die straks
onderdeel zal zijn van de Kunstestafette.
De Kunstestafette is in opdracht van de
provincie Zuid-Holland door
Kunstgebouw ontwikkeld. De bedoeling
is om in samenwerking met de
middelgrote gemeenten in Zuid-
Holland de beeldende kunst onder de
aandacht van de bevolking te brengen.
Voor het jaar 2000 was één der thema's
de openbare discussie en de relatie
tussen kunst en de ontwikkeling cq.
beleving van de stad. Het thema blinkt
niet werkelijk uit door originaliteit, al
gewaagt het schrijven van Kunstgebouw
van het slechten van de kloof tussen
kunstenaar en pubhek en iets willen
betekenen en een maatschappelijke rol
spelen en een vorm en het aftasten van
de grenzen van de kunst, het niet
toereikend zijn van de traditionele
manieren van communiceren en meer
van dergelijke kunstelarijpraat. Maar
goed.een ambtenaar moet ook leven
en het is maar net wat de kunstenaar
ervan maakt.
Interessant vergelijkingsmateriaal leveren
de structuur en resultaten van drie
elders gerealiseerde projecten. Deze
hadden nagenoeg dezelfde
uitgangspunten als waarvan de opdracht
van de Zuidhollandse Kunstestafette
2000 gewaagt; namelijk het publiek
onderdeel doen zijn van het kunstwerk
en het deelnemen erin en beleven ervan
het uitgangspunt te laten zijn van
bezinning, oriëntering en stimulering.
Het betreft hier materialisaties in
Lascaux (Frankrijk), in Albuquerque
(Verenigde Staten) en Rome (Italië). Aan
de deelnemende kunstenaars werd in
deze megaprojecten gevraagd om de
ruimte beschouwen vanuit de principes
van directe communicatie en
dienstbaarheid. Geen rekening behoefde
te worden gehouden met al dan niet
gerespecteerde tradities. Ook de
begrippen tijd en maat in onze
betekenis werden ter discussie gesteld.
Het ging er in genoemde steden niet
om de woorden zijn van
Kunstgebouw - te communiceren via
een afbeelding, schilderij of
beeldhouwwerk (het persoonlijke
artistieke experiment) maar om de
toeschouwer in de meest strikte zin van
het woord onderdeel van het kunstwerk
te doen zijn. Het ene project kennen we
als de grotschilderingen in Lascaux.
Deze dateren van zo'n 45.000 jaar her,
de andere kennen we als de totem en de
rituele kleden van de Navajo's en de