Kor Kegel
Ergens is het bezopen.
Schiedam en Vlaardingen
hebben een evenement waar
andere steden jaloers op
kunnen zijn: Open Ateliers.
Het is een klantvriendelijk
evenement, waardoor het
iedereen vrijstaat in de
werkruimte van plaatselijke
kunstenaars te koekeloeren.
Een bijzondere gelegenheid -
onbekende plekken betreden!
Maar op het moment suprème
komen er slechts enkele
tientallen welwillende burgers
op af, de meesten groot van
verlangen, maar klein van
portemonnee.
Dat valt de kunstenaar-die
tevens-winkel ier-wil-zijn dus
lelijk tegen. Er zijn daarom
twijfels of Open Ateliers wel
jaarlijks herhaald moet worden.
Er pleit echter veel voor
voortzetting. En meer dan dat.
De politiek zou eens ernst
kunnen maken van een
kunstbeleid - dan stromen die
ateliers wel vol.
301 Musis
GEBAAT
INDE
OPENBARE RUIMTE
In het atelier van Monique Veldhoven is
het altijd licht en dat komt niet alleen
door haar oogopslag. De huiskamer,
die tegelijk werkruimte is, ontvangt de
zonsopgang aan Rotterdamse zijde van
Plein Eendragt uitbundig. Wanneer de
zon na een dag van vlijt en ijver aan de
Vlaardingse kant van Plein Eendragt
ondergaat, blijft Monique's atelier een
lichtspel opleveren tot de maan een glans
weerkaatst. De maan! Als je haar schilderij
van de hond in maanlicht ziet en je weet
wat voor atelier Monique Veldhoven
heeft, dan krijg je al gauw een illusie over
de totstandkoming van zo'n schilderij.
Alsof de kunstenares, met roodgedompel-
de haren in een mystiek spel van dag en
nacht, een spookhond aan de Schiedamse
horizon zag rennen.
Het is the hound of the Baskervilles, van
Sherlock Holmes, pardon, sir Arthur
Conan Doyle.
Toen ik de hond bij haar thuis zag, zag ik
de hond anders dan toen Monique te gast
was in het atelier van Beaty Czetö in
Vlaardingen, twee weken eerder op de
Open Ateliers. Ander licht, en dat scheelt.
Hier ging het om een eenzame, verdwaal
de wolf. Zo zien we wat omgeving met
kunst kan doen. Later zag ik er in de
galerie van Martin Moesman het bijbe
horende moeraslandschap bij. Zijn galerie
aan de Lange Haven 50 was eventjes
alternatief atelier voor vijf kunstenaressen
uit Schiedam en Vlaardingen: Ria Klop,
Ineke Roelfzema, Sasha Zuidam, Beaty
Czetö - en door de ogen van Margret
Statham zag ik een betoverende moor, in
zware tinten geverfd, dat perfect bij de
hond in maanlicht paste.