g fcu Musis 334 Uj 00 CD Rl In 1995 was bestuurlijk Schiedam bezwangerd van een nieuw élan. Er was de opening van de Nieuwe Passage, de opening van het Stadserf-complex met hetVSB Theater aan de Schie, er waren plannen voor het Hemaplein (Land van Belofte) en de Benelux-metrolijn kondigde zich aan. Nieuwland was op de schop gegaan en de stad kwam in aanmerking voor het Grote- stedenbeleid, tegenwoordig grotestedenbeleid geheten, vanwege de verkwakzalvering van spellingbrekers. In dat Schiedam vol nieuw élan ontstond Musis, ooit een voornemen van Hans van der Sloot, die van meet af aan eindredacteur is. In 1973 zei Van der Sloot tegen me in 't Vierkantje, dat hij het ter ziele gegane maandblad van de Schiedamse Gemeenschap (SG) wilde heroprichten. Hij had jaren geschreven voor het blad van de lokale cultuursubsidiënt, had er een onbestemd heimwee naar - en wachtte met een nieuw tijdschrift tot de tijd rijp was. Maar Musis is niet te vergelijken met het periodiek van de SG. Het is anders. Het blad van de Schiedamse Gemeenschap had een hang naar gezelligheid. Het ademde een naoorlogse spruitjeslucht en zond vooral positivisme uit in een periode waarin het verenigingsleven in elkaar stortte en een nieuwe generatie van leer trok tegen de verwoesting van de Brandersbuurt. Een opgewekt blad, met milde voorlichting over het gemeentebeleid en gelukkig, geregeld, scherts en ironie van Van der Sloot. Musis is anders. Een pleidooi om de Westerkade en Nieuwe Haven te accepteren als Tweede Brandersbuurt van Schiedam, vanwege het industrieel erfgoed en het risico van aantasting, was in het blad van de Schiedamse Gemeenschap ondenkbaar geweest.Voor zover dat blad opstandigheid en visie bevatte, was dat in de vorm van citaten, niet door eigen progressiviteit. Musis is daarentegen een podium voor opiniemakers in de volcontinu. Succes is er dankzij de lezers. In Schiedam en Vlaardingen heeft zich een 'kritische massa' gevormd, net voldoende massa, precies genoeg mensen om een idee tot rijping te brengen. Elke tijd heeft radicalen nodig, maar ook een kritische massa, bij wie je in goed vertrouwen gekke en creatieve ideeën in de week kunt leggen. Zie maar: inderdaad werden de Westerkade en de Nieuwe Haven erkend als uitloopgebied van de binnenstad, een herontdekte appendix aan de Jeneverstad. Het beeldkwaliteitsplan voor dit gebied, de basis van het stedenbouwkundig plan, is aantoonbaar door Musis geïnspireerd. Precies zoals Musis erop hamerde dat het stadsbestuur zichzelf te schande zou maken als het niet met een - desnoods geforceerd - plan tot behoud en herbestemming zou komen voor het Algemeen Handelsentrepot. Aan de wethouder de eer het initiatief te hebben genomen, aan Musis de voldoening de weg te hebben gewezen. Als men het nu heeft over Schiedams Tweede Brandersbuurt, is dat te herleiden tot de redactie en de lezers van Musis. „Niet afwachten, maar op zoek gaan: beschouwen, doorgronden, doorvragen, oplossingen aanreiken," zegt Arij Maarleveld, voorzitter van de redactie van Musis en voorheen cultuur wethouder in Vlaardingen. Het is de drijfveer van Musis, zoals ook verwoord door de eerste 'redactiechef' Aart Tijhof, voormalig bibliotheekdirecteur. Dus is Musis geen doorgeefluik van gemeentekopij en persberichten. Musis is een lokaal opinieblad voor de twin- cities Schiedam en Vlaardingen en voor zo'n betrekkelijk klein gebied een zeldzaamheid in de Nederlandse bladenmarkt. Belangrijker is dat Schiedammers enVlaardingers Musis lezen om een rol te spelen in het aanzwengelen van de maatschappelijke discussie. Van politieke partijen wordt vaak gezegd dat hun standpunten zo op elkaar lijken datje het voor zoete koek slikt, maar in Musis staan meningen waar je het fervent mee eens kunt zijn of hartgrondig mee oneens. Het is allebei goed voor de oordeelsvorming van een bredere doelgroep, want de geboeide abonnee hééft het er over. Dat de Opstandingskerk in Nieuwland met sloop bedreigd werd, was de eerste primeur in het eerste nummer van Musis. Het stuk bevatte een pleidooi voor behoud, een ontwerp immers van Van den Broek Bakema. Sindsdien is er over nieuwe bestemmingen voor de Opstandingskerk nagedacht. Burgemeester en wethouders hadden eigenlijk al tot sloop besloten, maar een groeiende groep architecten en historici plaatste er vraagtekens bij. De kerk is op weg naar de status van naoorlogs monument. En in een laatst verschenen nummer van Musis werd het belang van verlichting van Schiedams oudste onroerend goed benadrukt. Het resultaat bleef niet lang uit. Er kwamen lichtjes rond de ruïne van Huis te Riviere, kasteel van Mathenesse.Van de Opstandingskerk tot de spotlights op Aleida's burcht heeft Musis de toon gezet, de eerste twee jaar alleen in Schiedam, daarna kwam Vlaardingen erbij. Vlaardingen is altijd al Sjors van de Rebellenclub geweest. Een calvinistische cultuur weet haar vrijbuiters wel te waarderen, dat zie je aan een Rien Lensvelt bij de kleine christelijke partijen en aan Remi Poppe die via de Vlaardingse raadzaal doorstootte naar de Tweede Kamer, Zulke extremen kent de Schiedamse politiek niet. Dat verklaart waarom Musis pas echt aansloeg in Schiedam, nadat Vlaardingen er nut en noodzaak van had ingezien. O ja, we hebben iets om trots op te zijn, was de reactie onder Schiedammers. Aad Westerkade, Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 334