er gaat nog zoveel fout in Vlaardingen en Schiedam dat zijn geesteskind voorlopig nog vooruit kan. 345 Musis tachtig in Nederland tientallen zijn opgericht. Zij verzorgden de productie van boeken die vervolgens werden voorzien van het impressum van een officiële uitgeverij. Die hoefde daarna niet veel meer te doen dan een International Standard Book Number aan te vragen, en de promotie en de distributie te verzorgen. Zo'n productiebedrijf zou ook een cultureel magazine moeten kunnen maken. Het wachten was op het goede moment. Dat kwam dus in 1995, toen niet alleen SCHAT een schitterende uitvoering aan Schiedam in de Tweede Wereldoorlog wijdde, maar de stad ook uit een jarenlange culturele lethargie leek te ontwaken. De gemeente garandeerde de eerste twee nummers, en Hans verzamelde een groep -toen nog louter- Schiedamse redacteuren om zich heen, van wie journalist Kor Kegel, beeldend kunstenaar Sjef Henderickx en de schrijver van dit portret nog steeds in de redactie zitten. Samen formuleerden ze de doelstelling en de doelgroep. Musis moest een blad worden voor alle Schiedammers met belangstelling voor de stedelijke samenleving, kritisch en breed aandacht geven aan cultureel en maatschappelijk belangrijke gebeurtenissen, en bijdragen aan de publieke discussie. Daarvoor was onafhankelijkheid natuurlijk een harde voorwaarde. Zo is het ook gegaan, al duurde het langer dan Hans had gehoopt, voordat Musis, zonder financiële steun van de gemeente kon. Door haar startsubsidie heeft de gemeente Schiedam het mogelijk gemaakt dat Musis meteen op een professioneel niveau kon verschijnen, en door zich geleidelijk als subsidiënt terug te trekken heeft de gemeente ervoor gezorgd dat Musis als onafhankelijk tijdschrift kon blijven bestaan. In 1997 is het werkgebied van Musis uitgebreid tot Vlaardingen. Hans vond en vindt dat logisch. De aanleiding was dat de gemeente Vlaardingen het weten ook zo'n blad binnen haar grenzen te willen hebben. De beslissing om geen eigen blad op te richten, maar van Musis een Schiedams énVlaardings blad te maken werd echter op inhoudelijke gronden genomen. Hans en zijn gesprekspartners wisten dat Musis ook in Vlaardingen werd gelezen, wat moet betekenen dat veel Vlaardingers belang stellen in wat zich cultureel in Schiedam afspeelt. Bovendien waren zij het er over eens dat Vlaardingen en Schiedam historisch al generaties lang een twee-eenheid zijn, zij het met verschillende identiteiten, beide steden in algemene zin neigen tot samenwerken, en ze vergelijkbare problemen hebben, waardoor steeds meer sprake is van een gezamenlijke actualiteit. Hans somt het moeiteloos op: de fusie van het Holy Ziekenhuis en het Schieland Ziekenhuis tot één kwaliteitsziekenhuis, gelijksoortige binnenstadsproblemen, een vergelijkbare leegloop van de middenstand, en een gezamenlijk belang in de A4. Met Maasluis bestaat dit soort gezamenlijkheid niet en dus is een verdere uitbreiding van Musis in westelijke richting onwaarschijnlijk. Niet alle lezers waren blij met de sprong naar Vlaardingen. Ruud Poels van de Historische Vereniging bijvoorbeeld heeft er terecht voor gewaarschuwd dat het moeilijk zou worden het blad voor zowel Schiedammers als Vlaardingers interessant te houden. Inmiddels bestaat de redactie voor de helft uit Vlaardingers met belangstelling voor en contacten in Schiedam en voor de andere helft uit vergelijkbare Schiedammers. Ook de ruim 1200 vaste lezers zijn keurig over beide steden verdeeld. Hans van der Sloot praat graag en veel over bewogen burgers, maar ook over onbewogen bestuurders. Hij verafschuwt de onzorgvuldigheid en onverschilligheid van sommige stadsbestuurders. Zijn politiek bewuste milieu heeft hem geleerd dat de bestuurders van de stad alleen maar op hun fluwelen zetels zitten dankzij het vertrouwen dat zij van hun medeburgers hebben gekregen. Dat legt een grote verantwoordelijkheid op hun schouders, waarvoor ze terecht goed betaald worden. Hans heeft zich daarom de afgelopen jaren geërgerd aan het doordrammende en vaak ondoordachte opereren van ex-wethouder Adri Reijnout die zijn persoonlijke hobby ongehinderd kon omzetten in gemeentelijk beleid. Sveaparken vindt hij als stedenbouwkundig concept voor Nederland onbruikbaar en oninteressant. Nederlanders kennen de Zweedse wooncultuur niet. De toekomstige bewoners worden gedwongen af te zien van een tuin met privacy. Dat werkt in Zweden, maar is in Nederland tot dusverre altijd mislukt. Verwerpelijker vindt hij de manier waarop Reijnhout heeft geopereerd in het project Branderspoort. De verwijtbare fout van de (ex-)wethouder vindt hij dat deze, ondanks vele waarschuwingen, samenwerking heeft doorgedrukt met een projectontwikkelaar, van wie betwijfeld kon worden of hij in staat was het project te voltooien.Vervolgens gaat zo'n bouwer failliet en zitten de kopers van de woningen met de strop. Als alles uiteindelijk toch nog in orde komt, is dat niet aan de wethouder te danken, al gaat die wel met de eer strijken. Niemand heeft hem op zijn feilen aangesproken, zelfs de gemeenteraad niet, die toch geacht wordt het wethouderlijk gedrag te corrigeren. Integendeel. Bij zijn afscheid is hem door iedereen lof toegezwaaid voor zijn fouten. Zo'n bestuurder zou, volgens Hans, verplicht moeten worden de aanwijsbare schade die hij heeft aangericht, te vergoeden uit het riante wachtgeld dat hij tot zijn 65ste jaar op kosten van alle Schiedammers geniet. Hans ziet echter ook altijd de zonnige kant. Het concept van die wijk past bij het stedenbouwkundige verleden van de omgeving, al is de schaal wat aan de grote kant. Hij grijnst: er gaat nog zoveel fout in Vlaardingen en Schiedam dat zijn geesteskind voorlopig nog vooruit kan. Als Hans de redactionele balans van Musis opmaakt is hij op hoofdlijnen tevreden. Omdat de formule van het blad zijn semi-permanente vorm bereikt heeft, kan de redactie haar werk steeds beter doen. Grote Schiedamse en Vlaardingse thema's komen op een goede manier aan de orde, het evenwicht tussen informeren en opiniëren wordt steeds beter, en de onderlinge toetsing van artikelen voorkomt uitglijers.Toch is er nog veel te wensen. Musis heeft nog niet of nauwelijks greep op terreinen als onderwijs en sport, omdat die niet in de redactie vertegenwoordigd zijn. Als een gemis ervaart hij ook het ontbreken van aandacht voor de matige facilitering van de plaatselijke kunst in beide steden, en hij vindt dat Musis de discussie zou moeten openen over de manier waarop vooral Schiedam omgaat met de 'grote cultuur'. De stad neigt tot onzinnig concurreren met Rotterdam in plaats van zijn eigen sterke punten te ontwikkelen. In de laatste maar niet de minste plaats wordt Musis bedreigd door de vergrijzing. Het blad wordt gemaakt door veertigers en vijftigers, terwijl de abonnees al maar jonger worden. Hans zou het toejuichen, als dat ook in de redactie tot uitdrukking kwam. Actueel, alert, kritisch, goed gedocumenteerd en, waar nodig opiniërend, dat is wat Musis volgens Hans van der Sloot en de redactie moet zijn. Bij het aantrekken van redacteuren waren

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2000 | | pagina 345