355 Musis
Kaptafel 1986
Voertuig 1979
noordzeestrand constructief onderdeel
van het meubel werd.
Tekenen en schilderen heeft hij nooit
geleerd en zijn technische basis werd
slechts gevormd door enkele jaren
ambachtsschool en een ruime ervaring
als schrijnwerker, antiekrestaurateur en
decoratiebouwer. De finesse,
vakmanschap en vindingrijkheid van
zijn meubelen is echter fabuleus.
De vraag of zijn meubelen als kunst
mogen worden beschouwd werd door
Beekman nauwelijks interessant
gevonden. De kunsthistoricus heeft er
geen moeite mee om die vraag voluit
bevestigend te beantwoorden ervan
uitgaande dat een object tot kunst mag
worden gerekend als het autonoom is,
een eigen realiteit heeft en buiten de
context van toepassing en gebruik een
volmaakt zelfstandig object blijft.
Beekman beantwoordde dit soort vragen
vanuit zijn werk, zijn verbazing maar
ook vanuit zijn eenzaamheid.
Gedurende vele jaren verbloemde hij
deze met de hem eigen humor. Deze is
ook op vele plaatsen zichtbaar in zijn
werk. De functies zijn niet verborgen
achter de versieringen en de versiering
is geen onderdeel van de sculptuur. Voor
Beekman was het andersom; de
versiering is het kunstwerk en het kunst
is en blijft een functioneel stuk en ten
volle toegerust voor zijn functie. De
wegwaaiende stoel is een comfortbale
zitmeubel en die ene glazen tafel met
gevleugelde engelen is een echte tafel
met behoud van die kleine in het glas
geëtste kringen recht onder de engelen.
Want ook die moeten piesen vond
Beekman en dus name hij hun plas mee
in zijn ontwerp. En niets is nep bij
Beekman, niets samengesteld uit
vondsten. Elke schijnbare toevalligheid is
zorgvuldig bedacht en met uiterste
precisie op maat gemaakt.
De zalen van Boymans vormden met de
tentoonstelling van de meubels van
Beekman een verbazingwekkende
wereld vol plezier over zoveel moois,
zoveel vakmanschap en zoveel
spontaniteit die zich aan geen enkel
vormgeversuitgangspunt wenste te
storen behalve aan die ene kleine
maatstaf, dat het gemaakte behalve
mooi, volledig doordacht en af onder
alle gezichtshoeken, ook nog eens echt
gebruikt moest kunnen worden.
In alle, hem eigen bescheidenheid, heeft
Paul Beekman aan de kunst heel veel
moois nagelaten.
Co
5
Paul Beekman (1946) overleedt
begin oktober 2000.