85 Musis HOE DE DRANKWET. ONTVANGEN WORDT. gedachtengoed van vrijwel alle zuilen die rond 1900 het politieke bestel uitmaakten was er sprake van een beweging tegen drankmisbruik die de gehele samenleving doortrok. Eén overeenkomst tussen al die politieke of levensbeschouwelijk gekleurde organisaties blijft opmerkelijk; bij alle verenigingen was blauw, als kleur van de zuiverheid, terug te vinden in vaandels en speldjes. De drankbestrijding raakte daardoor in algemeenheid bekend als 'de blauwe knoop'. Tot de verworvenheden van de maatschappelijke strijd die in de negentiende eeuw op verschillende fronten werd gevoerd, behoort ook de grotere vrijheid van meningsuiting. Deze werd extra in de hand gewerkt door belangrijke vernieuwingen op grafisch gebied. De industrialisering maakte machinaal aangedreven drukpersen mogelijk. Bovendien werden vernieuwingen doorgevoerd op het gebied van de reproductie en typografie. Nauwelijks valt ook de rol te onderschatten van de vakorganisaties van typografen die al in 1866 resulteerde in de oprichting van de Algemene Typografenbond. Deze bond zou model staan voor vele vakorganisaties daarna en zich ontwikkelen tot een strijdbaar orgaan met een sterk sociale inslag. Waar Thorbecke in de grondwetswijzigingen van 1848 de zo verlangde ideële en juridische persvrijheid als grondwettelijk recht opnam, was er in toenemende mate een burgerij die deze verlangde en een organisatie van de grafische vakken voortaan te beschikken over een vergunning voor het verkopen van sterke drank. In de 'nachtwakersstaat' die de liberale regering voorstaat, ging de overheidsverantwoordelijkheid overigens niet verder dan de handhaving van de openbare orde. Het aantal verkooppunten van sterke drank werd dan ook niet teruggebracht of werkelijk aan banden gelegd, tot ongenoegen van de drankbestrij ders In de loop van de negentiende eeuw verschoven de maatschappelijke gedachten over armoede van zedelijk standsbesef naar een sociaal maatschappelijke opvatting. Aan armoede en misstanden viel iets te doen. Matiging was niet een doel, maar een middel dat met kracht gehanteerd en gepropageerd moest worden. In die periode komen de drankbestrijdende organisaties ook meer en meer onder invloed van politieke en levensbeschouwehjke organisaties. De Nederlandsche Vereeniging telde een groeiend aantal socialisten onder haar leden. Drankbestrijding zou ook lang één van de sterke peilers van de socialistische beweging zijn. De kathoheke, protestante en gereformeerde drankbestrijders organiseren zich in eigen kring. Het ideaal van de geheelonthouding zou leiden tot een betere, gelukkiger samenleving en vooral jonge leden van de bestaande organisaties vonden de bestrijding van sterke drank door matiging halfslachtig. Alleen uitbanning van iedere vorm van alcohol kon naar hun mening de maatschappelijke plaag uit de wereld helpen. Het kwam zelfs tot oprichting van bewegingen waarin zich uitsluitend jongeren bewogen zoals de militante Orde van Goede Tempeliers. Na lange interne discussies aanvaarde de Nederlandsche Vereeniging in 1898 de totale geheelonthouding als grondslag voor haar streven. Ook de naam werd veranderd in Nederlandsche Vereening tot Afschaffing van Alcoholhoudende Dranken. Veel van de nieuwe verenigingen propageren de geheelonthouding. Alleen de Volksbond bleef onveranderd voorstander van matiging. Dankzij het feit dat de drankbestrijding zich wist te nestelen in het

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 85