163 Musis
op als je expositielijst alleen maar
tentoonstellingen in Schiedam vermeldt en dan
nog uitsluitend tentoonstellingen betreffen die
door de stichting zijn georganiseerd. In die
ontwikkeling kon het gebeuren dat het accent
op de jaarlijkse contributie die in het begin lag
op het bijdragen aan de pot van waaruit
activiteiten konden worden gefinancierd,
verschoven is naar een bijdrage waartegenover
een zekere persoonlijke prestatie van
KunstWerkt moet staan. Hetzij in de vorm van
een jaarlijkse groepstentoonstelling, hetzij in de
vorm van individuele hulp bij het voorbreiden
van exposities en het schrijven van
persberichten en nieuwsbrieven. Op zich is
daar niets op tegen maar het is niet de
hoofddoelstelling van KunstWerkt.Wanneer de
inhoud voorop wordt gesteld en de individuele
economische belangen naar achteren worden
geschoven, verandert ook het maatschappelijk
functioneren van KunstWerkt. Dan ga je ertoe
over om de beeldende kunstenaars in een heel
ruime zin te betrekken bij de ontwikkeling van
de samenleving. Dat is ook de belangwekkende
gedachte achter een tentoonstelling als elders in
de wereld en ligt in de lijn van het
regeringsbeleid dat zoveel mogelijk van het
collectief wil uitgaan'. Veel ruimte voor
gezamelijke en individuele initiatieven op
projectbasis.
'De functie van Pand Paulus zie ik het liefst in
dit licht. Paulus is namelijk een ideale ruimte
voor het experiment.
De lijn die momenteel met de
tentoonstellingskeuze is ingezet zou ik nog
verder doorgetrokken willen zien. Op dit
ogenblik richt Paulus zich op jonge
ontwikkelingen in de beeldende kunst. Dat is
uitstekend. Hoe meer hoe liever zelfs. Maar wat
mij nog meer boeit is hoe kunstenaars deze
ruimte zouden kunnen of willen gebruiken als
onderdeel van hun werk. Ik zou me kunnen voorstellen dat
kunstenaars door Paulus worden uitgenodigd om binnen dit
kader een project te realiseren waarin ze volledig vrij worden
gelaten. Het gaat dan niet alleen om hun werk, maar vooral
hoe ze dit werk willen plaatsen in de relatie tot andere
kunstenaars, tot andere kunstvormen of tot welk ander
onderwerp dan ook.
Het zou dan mede een ruimte kunnen worden waarin
kunstenaars die experimenten ondernemen waartoe ze anders
misschien niet kunnen komen omdat de ruimte, de middelen
en de mankracht ontbreekt.
Je kunt ook denken aan initiatieven die binnen het collectief
worden ondernomen. Indertijd is het project 'Het Portiek'
een groot succes geweest. Het is zonde dat het enthousiasme
voor dergelijke ondernemingen is weggevloeid. Dat betekent
absoluut met dat ik me tegen een regelmatige
groepsmanifestatie of een kerstverkooptentoonstelling zou
verzetten. In Pand Paulus zie ik graag meer gebeuren dan het
af en toe bij elkaar hangen van bestaand werk.
Experimenten in Paulus zullen misschien niet zoveel publiek
trekken als een overzichtstentoonstelling, hoewel je daarover
nooit zekerheid zult krijgen. Het Portiek was tenslotte ook in
bezoekersaantallen een succes. Wat je daarentegen wel bereikt
is dat je discussies op gang brengt en jonge kunstenaars de
gelegenheid geeft om hun onderzoekingen op grotere schaal
te doen. Kunst kan alleen gedijen als haar de ruimte wordt
gegund om andere dingen te doen dan je van haar zou
verwachten. En Paulus heeft daarvoor alle condities in huis'.