De Popprijs
Everard ter Haar
Vijf jaar Popprijs Schiedam is een lustrum dat aandacht
verdient: Zeker als mag worden vastgesteld dat er sprake is
van een toenemend aantal deelnemers en groei in kwaliteit.
Dit geldt overigens ook voor de organisatie achter de
Popprijs. Gezegd mag worden dat de jaarlijkse Popprijs in
de wijde regio een traditie heeft gevestigd.
Podium Café
'de Graauwe Hengst'
Lange Haven 28
3111 CG Schiedam
Telefoon 010 4260566
Musis 178
Schrijven over muziekvoorstellingen
heeft net als praten over voetbal zo z'n
gevaarlijke kanten. Ook muziekoptre-
dens zijn immers eenmalig, vluchtig en
even ongrijpbaar als veranderlijk, precies
als wedstrijden of theatervoorstellingen.
Dat is ook het spannende van muziek-
beleving. Het kan flink misgaan ot juist
heel goed. Dat bleek ook dit jaar weer
in bepaalde gevallen tijdens de verschil
lende ronden van de Popprijs 2001.
Beelden van optredens zeggen soms wat
meer dan woorden, maar ook deze
blijven beperkt in hun weergave van de
beleving. Wel kun je wat beschouwend
napraten over de ervaringen tijdens een
uitvoering en de sfeer er omheen.
Over het ontstaan en de voorgeschiede
nis van de Popprijs heeft Auke Pol in
het verleden reeds geschreven. Als
vervolg op verregende Koninginnedag
festivals in de Plantage namen Dick
Makelaar en hij het initiatief voor de
Popprijs in de huidige vorm. Nadien
voegde ook Rene Westerhoff zich bij de
vaste kern.
De popprijsformule bestaat uit een soort
afvalrace in 3 rondes: iedereen kan
meedoen in de. voorrondes, waarna in
een tweede ronde - met langere
speeltijden per band - de finale selectie
gemaakt wordt van drie erepodium
kandidaten. De organisatie is eenvoudig
gehouden en loopt bij uitvoeringen
logistiek gesmeerd. Je staat te kijken hoe
bij aanvang van een avond een paar
mensen de berg apparatuur en
toebehoren in no time hebben klaar
staan en hoe ze een vlotte wissehng van
optredende groepen regelen, soms vijf
per avond, ieder met weer andere
instrumenten en geluidseisen. Met de
Graauwe Hengst (voorheen Podium/
Quibus) als vaste ruimte, de techniek in
bruikleen van de muziekhandel en
genoemd duo/trio als stuwende kracht
met hulptroepen loopt de uitvoering als
een swingende trein.
Het evenement trekt vogels van zeer
uiteenlopende muzikale pluimage, soms
afkomstig uit verre steden als Raalte of
Bergen op Zoom. Behalve een
caleidoscoop aan muziekvormen zie je
veel bands die technisch gewoon goed
spelen, naast groepen die met originele
en verrassende eigen stukken komen en
groepen die het vooral moeten hebben
van het optreden met een wervelende
show, al of niet met bekende nummers
en al dan niet in een pluimage van
zonnebril, achteloos voorkomen of rare
pruiken.
Het competitieaspect van de Popprijs is
op zich een voor kritiek vatbaar element
maar bhjkt tegelijk ook grote
aantrekkingskracht te hebben voor
muzikanten. Het vormt een prikkel en
stimulans om mee te doen, extra te
repeteren of nog iets nieuws te
schrijven.Voor sommigen telt de hoop
op de hoofdprijs of het erepodium, maar
voor allen telt zeker ook dat ze niet
vrijblijvend optreden, bij wijze van