Schilderen, beeldhouwen, dansen. Het Bericht Nicole Hermans Musis 190 werd omgegaan. Wordt tegenwoordig geen fles zonder meer weggegooid, in het verleden werd alles dat niet langer nodig was in de beerput, de waterput, langs de weg of in de sloot gedumpt. Voor geïnteresseerden in de archeologie van het gewone is de tentoonstelling in het streekmuseum een feest. Al was het maar vanwege de verbazing over hoe gemakkelijk men zich vroeger van z'n spullen ontdeed of hoe toch kostbare zaken zodanig zoek kunnen raken dat ze pas een paar eeuwen later weer in de bodem - en vaak bij toeval worden teruggevonden. Streeksmuseum Jan Anderson, Kethelweg 50 Vlaardingen. Elke zaterdag en eerste zondag van de maand van 1.3.00 tot 16.00 uur geopend. Tot 1 juli 2001. Fascinerend is het hoe drie Hongaarse kunstenaars, die elkaar niet kenden door de kunst bijeenkomen in de recent geopende galerie dutch-art.nl aan de Coolhaven in Rotterdam. Hun gemeenschappelijkheid bestaat erin, dat ze alledrie uitgaan van het feit, dat het lichaam het denken zijn waarde geeft. Maakt Krisztina de Chatel dit zichtbar in de dans, dan fascineert Beaty Czetö, doordat zjj lichamen tekent alsof zij een beeldhouwster is en fascineert Mari Mészaros doordat zij beelden maakt alsof zij een schilder is. Krisztina de Chatel maakte voor de opening een choreografie waarin twee dansers de kunstwerken interpreteerden. Zo vanzelfsprekend en mysterieus als het elkaar lichamelijk ontmoeten of elkaar lichamelijk verlaten dag en nacht gebeurt, op alle plekken van de aarde, zonder onderscheid in ras of leeftijd, zo vanzelfsprekend en mysterieus zijn de getekende en geschilderde in elkaar verstrengelde, bewegende en elkaar ontmoetende lichamen van Beaty Czetö. Ze maken contact. Ze voelen of vluchten van dat gevoel. Uiterst plastisch en virtuoos zijn ze in hun primaire eenvoud in beeld gebracht. Kiezen voor een dergelijk thema is kiezen voor universele eenvoud en innerlijke intimiteit. Dat is bijna een daad van verzet in deze ingewikkelde maatschappij, waar sensaties van voelen verloren dreigen te gaan. Beaty Czetö (1958) toont sinds het begin van haar carrière tekeningen, etsen, schilderijen en beelden die te maken hebben met het verschijnsel mens. Voor deze tentoonstelling maakte zij een serie bewegende, elkaar rakende lichamen. En hoewel artistiek gezien het schilderen van hchamen iets van het bekende binnen het bekende is (de naakte mens is door alle eeuwen heen, vanaf de klassieke oudheid via de maniëristische houdingen tot in onze dagen in de schilderkunst en vooral in de beeldhouwkunst, nu ook in film en andere media een geliefd onderwerp in de kunst geweest), toch presteert Beaty Czetö het om hiermee eigenzinnig overeind te blijven. Het zijn zuiver de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen het 'menselijk contact' waarover de schilderijen van de uit Hongarije afkomstige Beaty Czetö vertellen. Ontmoeten is hier meer dan iemand tegenkomen of bij elkaar zijn waarbij het mysterieus blijft waarom het contact soms niet of nauwelijks tot stand komt. Dit mysterie is wat Beaty Czetö bezig houdt en waarover zij ons bevraagt via haar schilderijen. Zoals een echte ontmoeting raakt en sporen nalaat, zo raken ook de tekeningen van Beaty Czetö. Voor de tentoonstelling in galerie dutch-art.nl heeft Beaty Czetö nieuwe werken gemaakt met acryl en houtskool. De serie van 21 werken is in drieën benoemd: een zwart-witte 'Diamond white energy', en twee kleurenversies 'Very ice compactness' en Red silence relendess'. Er zijn maar weinig beeldmakers, die zo openhartig de genese van hun werk tonen in dat werk zelf als van de in Nederland wonende en werkende Hongaarse kunstenares Mari Mészaros (1949). Ze werkt in series, om de mogelijkheden van het variëren met en het bevechten van één thema, dat haar op dat moment mtens bezig houdt, na te trekken. Aanleiding hiervoor kunnen gebeurtenissen zijn uit haar dagelijkse bestaan, zoals onlangs nog de dood van haar vader; maar ook kunnen het mensen zijn, die ze opmerkelijk vindt, maar het kunnen ook anonieme foto's zijn uit andere tijden, waarbij zij de figuren weer tot leven wil brengen als een cynisch, technologisch en artistiek spel. Hierbij gebruikt zij glas alsof het geschept papier is, dat reliëfinatige structuren kan aannemen en tegelijker tijd schildert, kerft, zaagt en naait zij met brokstukken glas zoals een materie schilder dit doet. Mensgrote transparante en opake bustes, holle en krachtige torsen, dan weer lichaamsbrokstukken, aangezichten en fragmenten van mensfiguren vormen de beeldinventaris Penselen, noch beitels vond Mészaros geschikt om dit te bereiken. Ook modelleren leverde niet op wat zij voor ogen had. Zij koos bewust voor het koude glas, dat door hoge hitte, warmte en vuur, vloeibaar en kneedbaar wordt en dan aaibaar stolt in unieke, niet- alledaagse beelden. Zo ontdekte ze op een dag, dat zij het glas ondergeschikt kon maken aan haar bedoelingen, door het reliëfmatig in brokstukken te laten vervloeien over modelmallen, door het te snijden, te trekken, te klieven, te zagen, nu en dan alsof er een trein overheen walst en dan weer alsof zij er een extra feest mee wil realiseren. Haar werken zijn dan ook, niet alleen resultaat, maar ook verslag van een werkwijze.Alle glas smelt op andere temperaturen, zoals ook mensen op verschillende temperaturen ontdooien. Het blijft spannend tot op het laatste moment en het vergt heel wat om dit stadium te bereiken. Dat wat niet precies beantwoordt aan wat ik wens, gooi ik weg', aldus Mészaros. Hoewel er een wisselwerking is tussen haar en de gebeurtenissen of personen, toch maakt zij op de keeper beschouwd alleen maar zelfportretten, die de toeschouwer overrompelen en spiegelen kunnen. Opmerkelijk is, dat de spanning niet alleen in de vorm, in het spel van licht en donker, of van beeld en schaduw en de fraaie glastextuur zit, maar juist in de mysterieuze expressie en de enscenering in de ruimte. Daarbij komt nog, dat zoals een mens ieder moment kan bewegen, zo kan een beeld van Mari Mészaros elk moment bewegen onder invloed van het opvallende licht. Glas is een mysterie op zichzelf. Voor de tentoonstelling in galerie dutch-art.nl heeft Mari Mészaros nieuwe werken gemaakt, naast levensgrote ook kleinere plastieken. Dutch-art.nl, Coolhaven 50-52, Rotterdam De tentoonstelling loopt van 29 april t/m 20 mei 2001

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 190