Door regeringsbeleid veroordeeld tot de
bedelstafhebben veel kunstenaars een
marketingstrategie moeten ontwikkelen, ze zijn
derhalve directeuren geworden van
eenpersoonsondernemingen
289 Musis
Vlaardingen, dat de Salon gekoppeld is
aan de Open Ateliers. De Salon werd
doorgaans in december gehouden en
behalve een groepstentoonstelling was
het hét moment voor de Vlaardingse
artotheek om aankopen te doen.
Maar december is een slechte maand
voor instellingen die aan begrotings
jaren van 1 januari tot en met
31 december gebonden zijn: aan het
eind is het geld op. Van de Vlaardingse
kunstenaars werd daardoor teleur
stellend weinig aangekocht en de hoop
bestaat nu dat er verbetering in komt,
als de Salon samenvalt met de Open
Ateliers in september. Het aankoop
budget moet nu nog toereikend zijn.
Zo snijdt het mes aan twee kanten.
De andere kant is namelijk de subsidie,
die belangstellenden tijdens de Open
Ateliers kunnen krijgen als ze zich
kunstwerken aanschaffen. Beide
gemeenten geven particulieren
maximaal vijftien procent korting op
gewetenswroeging te hebben over het
matige beleid om de Schiedammers en
Vlaardingers in aanraking te doen
komen met beeldende kunst.
Met weinig moeite kan er net iets meer
worden gedaan. Ron van Aalst,
directeur van Schiedam Vlaardingen
Promotie, haalde enkele maanden
geleden dertig inwoners uit beide
steden bij elkaar om ze te vragen
theater, film, het Haring- en Bierfeest,
het charmante openluchttoneel van
Kakki-Prakki en van SCHAT, het
Maasboulevardfeest en de
Brandersteesten te bezoeken en aan de
hand van tien criteria te beoordelen.
Dat moet een beeld opleveren hoe
organisaties met hun aanbod kunnen
inspelen op specifieke behoeften. Het
doel is tot meer kwaliteit in het aanbod
te komen. Een soortgelijk initiatief zou
met de Open Ateliers genomen kunnen
worden. Vraag tien Schiedammers en
Vlaardingers om bij hun atelier-
mensjes met die enorme handen, alsof
ze er ook niks aan kon doen... - of uit
de mysterieuze vrouwen van Jeroen
Staal putten, de klassieke silhouetten
van Elly Zuiderwijk, ik zou een paar
totems van Frits Kloppers neerzetten en
kijken of Michel Snoep nog iets gedaan
heeft met zijn impressies van New York.
En ik zou er nog een verhaal bij weten
ook, waarom die werken, waarom zo'n
grillige selectie. Omdat beeldende kunst
soms net free jazz is.
De Open Ateliers geven een goed
inzicht in het lokale kunstklimaat. Je
raakt er op een gezellige, ongedwongen
manier helemaal in thuis. In het jaar,
waarin Rotterdam de Culturele
Hoofdstad van Europa is, hebben
Schiedam en Vlaardingen een attractie
die tal van Europese hoofdsteden kan
stimuleren. Op naar de Open Ateliers!
Glaasje wijn drinken bij Jacques Tange,
even de groeten doen aan Nikolaj
Dielemans, nieuwe deelnemer aan de
het aangekochte werk. Dat is natuurlijk
een willekeurig percentage. Het zal een
aantal particulieren verleiden om
inderdaad de beurs te trekken - volgens
Frits Kloppers is er in 2000 bij de Open
Ateliers voor 110.000 met
gemeentesubsidie verkocht - maar ik
schreef al eerder dat in steden, waar de
politiek zich bar weinig interesseert
voor de lokale kunstenaars, en waar
bovendien grote groepen inwoners
financieel op een bestaansminimum zit,
best een royaler gebaar gemaakt zou
mogen worden. Waarom geen dertig
procent subsidie? Waarom geen vijftig?
Ik heb het niet over het hele jaar door,
maar gewoon om die twee dagen van
de Open Ateliers. Om er een drukker
bezocht evenement van te maken
mogen de twee gemeentebesturen toch
wel iets dieper in de buidel tasten? De
subsidie van vijftien procent, ook al
werkt ze aankoopbevorderend, lijkt toch
vooral een aflaat te zijn van het lokale
bestuur, een afkoopsom om geen
bezoeken elk een lijst van tien kunst
werken te maken, die het verdienen om
in het Stedelijk Museum geëxposeerd te
worden. Dat wordt een door het
publiek samengestelde expositie, waar
we veel lezingen, muziek, fanfare en
tralala omheen doen. Het mag best
leiden tot het opnieuw in het leven
roepen van de Salon van de Maassteden,
die in de jaren zestig veel opzien baarde
in de hele Rotterdamse regio. 'Publiek
maakt expositie', 'Volk voor kunst' - de
krantenkoppen zijn zo gemaakt.
Ik zou het wel weten. Van de Open
Ateliers zou ik de Spookhond van
Monique Veldhoven ophangen, een
pentekening van Theo Gootjes, een van
de schitterende foto's waarmee Gerard
van Soest de laatste weken in het
Stedelijk Museum Schiedam
exposeerde, ik zou Peter Zandvliet op
een bhnde muur afsturen, ik zou nog
eens teruggaan naar de ateliers van
Tanja Boxman, Dike Hof - al die ranke
Ateliers, kopje koffie doen bij Joop
Stigter en even lachen met Beaty
Czetö. Het is weer een lange lijst. Heel
wat te doen. Tot ziens.
De Salon annex overzichtstentoon
stelling voor de Open Ateliers wordt in
Vlaardingen op twee locaties gehouden:
van 31 augustus tot en met
22 september in galerie Hollandia aan
de Oosthavenkade 42 en in galerie
Pervelle aan de Fransenstraat 25.
De Open Ateliers worden in
Vlaardingen gehouden op 15 en
16 september van 11.00 tot 17.00 uur.
In Schiedam is de groepsexpositie in
Pand Paulus van 1 tot en met
9 september. Daar vinden de Open
Ateliers plaats op 8 en 9 september,
eveneens van 11.00 tot 17.00 uur.
Routekaarten zijn verkrijgbaar bij de
VW, in het stadhuis, bij Pand Paulus,
galerie Pervelle en galerie Hollandia.