van het oppervlakk toeristische program Musis 310 bouw van het ABC-complex begon, en die rond de ruïne van het Huis te Riviere, voorafgaand aan de bouw van het stads kantoor en het Theater aan de Schie, de meest recente zijn. De resultaten daarvan zijn in Schiedam echter nooit gepresenteerd. Sjef Henderickx vindt dat een slechte zaak. De gemeente Schiedam betaalt het B.O.O.R. en hoort dus de resultaten voor Schiedam op te eisen en het Stedelijk Museum te dwingen die te presenteren. Dat dat niet gebeurt, verklaart hij uit de 'onwetendheid, desinteresse en gemakzucht' van het plaatselijk bestuur. Hij is ervan overtuigd dat niemand in het stadskantoor of het Stedelijk Museum in de toestand van de Schiedamse geschiedenis geïnteresseerd is. Die overtuiging wordt versterkt door de passieve houding van de wethouder van cultuur én de directie van het museum in de discussie over de historische collectie, en door zijn eigen overtuiging en ervaring dat het materiële historisch erfgoed door diezelfde gemeente en datzelfde museum schromelijk verwaarloosd wordt. Sjef Hendericks weet bijvoorbeeld dat in het voormalige Gemeentearchief aan de Korte Haven tientallen belangrijke bouwfragmenten staan, waaronder gevelstenen uit de stadspoorten. Niemand kijkt er naar om, ook het museum niet. En misschien nog wel erger, de gemeente en het museum lijken zelfs niet eens te weten waar belangrijke onderdelen van de historische collectie zich bevinden. Uit een stadskantoor- lijke e-mail van 12 juni 2001 blijkt dat zich 'sinds mensen heugenis, in ieder geval reeds per 1-1-1989' in een depot aan goudleer. Dat is wel recent gerestaureerd, maar op een ondes kundige manier. Het is niet op rachels gespannen maar zo op de vochtige muur geplakt met als gevolg dat het, volgens de informatie van Sjef Henderickx, nu al aan het beschimmelen is. Het enige andere goudleren behang bevindt zich in de Grote Kerk. Dat is ook gerestaureerd, maar wel vakkundig. Het hindert hem mateloos dat niemand in het stadskantoor of het Stedelijk Museum zich druk maakt over de archeologische collectie in Rotterdam, het vergeten depot aan de Slachthuis laan, de bouwfragmenten aan de Korte Haven en het verkeerd gerestaureerde behang in het Weeshuis. Hij vreest dat het museum het allemaal niet weet en ook liever niet wil weten, terwijl 'de politiek' het allemaal te ingewikkeld vindt en z'n geweten sust met Het Geheim van Holland. Schiedammer Sjef Henderickx heeft een negatief beeld van de nonchalante manier waarop Schiedam met zijn geschiedenis omgaat én een onbuigzame mening over de manier, waarop de stad daarmee zou moeten omgaan, en die steekt hij geen van beide onder stoelen of banken. Als het om de echte zorg voor de geschiedenis van Schiedam gaat, is niemand daarmee professioneel bezig. Hij wijt dat vóór alles aan de politiek. Die denkt te kunnen scoren met moderne kunst en maakt zich dus vooral druk over de vraag of er wel of geen Centrum voor Moderne Kunst moet komen, maar bekreunt zich niet om de geschiedeniscollectie. De plaatselijke volksvertegen woordigers laten zich veel te gemakkelijk meeslepen door de de Noordmolenstraat twee collecties 'beeldhouwkundige werken en glas in lood' en 'oudheidkundige voorwerpen' moeten hebben bevonden met een verzekerde waarde van respectievelijk f 363.900 en f 357.400. Dat kwam aan het licht, toen een plichtsgetrouwe ambtenaar die de verzekering van die collecties moest verlengen, zich realiseerde dat Noord molenstraat 4-6 al jaren geleden gesloopt was en het museum nooit de nieuwe verblijfplaats van de collecties had gemeld. Hij verlengde de verzekering niet automatisch, maar ging op zoek en vroeg het museum waar de collecties gebleven waren. Dat moest lang het antwoord schuldig blijven, maar Sjef Henderickx wist, desgevraagd, wel te vertellen dat ze al jaren in een pand aan de Slachthuislaan lagen. En zijn lijst met zorgen is nog langer. De regentenkamer van het Weeshuis aan de Lange Achterweg is de enige regentenkamer van een Schiedamse instelling van weldadigheid met behang van ongeïnteresseerde houding van het museum. Ze beseffen niet dat de 'beleving van een stad begint bij de details'. Daarmee bedoelt hij dat inwoners zich pas echt bij hun stad betrokken gaan voelen, als ze de content van diens geschiedenis kennen en dat ze die alleen kunnen leren kennen, als die goed onderbouwd en prikkelend aan hen gepresenteerd wordt. Over de vorm van zo'n presentatie kun je natuurlijk van mening verschillen en ook daarover heeft Sjef Henderickx uitgesproken ideeën. Hij gruwt in ieder geval van het oppervlakkige en opportunistische gekoketteer met de geschiedenis in de vorm van toeristische programma's als de Fluisterboot en Het Geheim van Holland, waarin Schiedam samenwerkt met Dordrecht, Delft en Leiden die daarnaast stuk voor stuk wél zorgen voor en serieus aandacht besteden aan hun geschiedenis. De Schiedamse Historische Vereniging is tot het allerbeste bereid, maar amateuristisch en zo weinig partij

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 310