Eén les heeft hij inmiddels i Musis 314 In Schiedam is de stadhuiscultuur misschien ook minder introvert, toegankelijker dan in het Vlaardingse? "Ja, het moet voor een jong, beginnend kunstenaar heel moeilijk zijn om hier de weg te vinden. Welke wethouder, welke ambtenaar, welk loket? En dan is er nog de papierwinkel, heel ontmoedigend. Wat dat betreft zou een Vlaardingse Kunststichting nog steeds geen overbodige luxe zijn. Er gebeuren nu heel veel dingen los van elkaar. Er is geen overzicht, geen communicatie, geen persoon die direct aanspreekbaar is. Een kunststichting zou daarvoor kunnen zorgen. Maar niet zo'n kunststichting die zelf weer een instituut wordt en voeling verliest met de realiteit." "Ik vind het goed als een stad een paar plekken heeft met een moerasfunctie. Plekken waar dingen kunnen borrelen en gisten, waar een en ander mis kan gaan, maar ook af en toe zo'n wonderschoon moerasplantje opbloeit.Villa Musica kan zo'n plek zijn. In Groningen is ooit in korte tijd een nieuwe popcultuur ontstaan toen de gemeente de horecaondernemers om langer open te mogen blijven verplichtte live muziek te brengen. Er ontstonden plotseling talloze bandjes. Soms waardeloos, maar soms ook heel goed." Zo'n moeras en kweekbak is zeker ook Theatergroep Roth, waaraan Rikken zelf verbonden is als acteur en regisseur, met sinds kort een eigen schuilkerkachtig onderkomen aan het Kuipershof. De groep werd in 1994 opgericht door twee jonge amateur-toneelspelers, Mare Eikelenboom en Maurice de Jong, die iets anders wilden dan het gewone amateurtoneel en zo ook hoopten de sprong naar het professionalisme te maken. Roth bestaat nu uit een kern van tien acteurs die in de schaduw van het commerciële theatergeweld, het een na het andere stuk lanceren en daarbij het experiment niet schuwen. Een groeiend publiek vindt de weg naar het Roth, hoewel de sprong naar het professionalisme voorlopig nog een sprong te ver is gebleken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 314