Why me Lord? 337 Musis Hans V3n dsr Sloot Sommige mensen en dingen veranderen nooit. Zoals Henk Tas. Of diens werk, z'n manier van spreken en z'n gedrevenheid. Henk Tas spreekt in fragmenten. Nog steeds. Over kunst. Over muziek. Of de overactiviteit van Rotterdam nu de stad is uitgeroepen tot halve culturele hoofdstad van Europa en de stad zich om die reden tot bijna het culturele centrum van de wereld verklaart. En over Schiedam. De stad waar zijn vader ooit slager was aan de Van Swindenstraat. Z'n herinneringen aan de wandelingen door Schiedam. De oude vriendschap met Rick Vermeulen en de tijd dat deze op de Singel woonde in de voor afbraak bestemde winkel van juwelier Kok. Het tragische overlijden van kunstenaar en vooral vriend Paul Beekman. Tas verbaast zich erover dat Beckmans nalatenschap overal in museaal Nederland op z'n waarde wordt geschat, maar in Schiedam niet meer waard is dan een achterafplaats in een wijkplantsoen. Maar vooral gaat het gesprek over popmuziek, rock 'n' roll en The King. Hoewel..., muziek is veelal slechts een aanleiding. Hij spreekt over de echtheid van de muzikant tegenover de onechtheid van de wereld waarin deze leeft. De ondergang van velen fascineert hem, maar tegelijkertijd de vitaliteit van anderen en het weigeren concessies te doen. Het zijn de tegenstellingen; de teloorgang en de mythe, de kunstmatigheid en het cynisme van de werkelijkheid tegenover de schijn van romantiek en het blinde geloof van de aanbidders. Zijn geënsceneerde foto's zijn opgebouwd uit de symbolen uit die wereld. Evenals de lijsten waarin ze zijn gevat; uitgevoerd in blinkende tegels versierd met snij- en schilderwerk. Ze vormen een eenheid met de sterke kleuren van de foto's en de verhevigde symboliek daarin. Mickey Mouse en Elvis Presley figureren regelmatig in decors die zijn opgebouwd uit de parafernalia van de jaren vijftig en zestig: een gekroond plastic negertje vertelt in de foto's van Henk Tas verhalen over het leven binnen die mythe, het mannetje draagt en verbreekt boeien en sjouwt rond met muziek instrumenten en lasten. Het is de metafoor voor de neger in het sprookje en dienaar, slaaf en held tegelijk. Ook de Beatles komen op de foto's met regelmaat voor. Het zijn de lieveheers beestjes (beetles) die de naam van Elvis Presley van diens speelgoedcaravan slopen, terwijl hoog daarboven een roadie er vandoor gaat met het instrumentarium van The King. Hij draagt een sleutelhanger die een bliksemschicht voorstelt met daarboven de letters TCB. Die sleutelhanger is ooit door Elvis zelf ontworpen. De letters TCB staan daarin voor Taking Care of Business. Vijfenveertig-toeren plaatjes vormen verder het podium waarop de gebeurtenissen zich afspelen met banden van speelgoedauto's, plastic figuurtjes en miniaturen van muziekinstrumenten de zetstukken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 337