te denken over hetgeen De Beukenhof de maatschappij nog meer te bieden heeft dan een laatste rustplaats. 393 Musis onafhankelijke organisaties die indertijd al zijn opgericht uit onvrede met de bestaande, onpersoonlijke begrafenis praktijken. Inmiddels hebben deze naam en faam opgebouwd als begeleiders en initiatiefnemers. Ook daaraan hangt een andere prijs dan aan de doorsnee teraardebestelling of crematie. Je kunt er echter van verzekerd zijn dat daarvoor het nodige aan begeleiding, hulp en inventiviteit uit de kast wordt getrokken. Maijan Holierhoek: 'De Beukenhof zal veel energie moeten steken in een rechtstreekser contact met het publiek. Daar horen wat mij betreft ook te voren gemaakte afspraken bij over de teraardebestelling of de crematie. Dit is tenslotte de plek waar het uiteindelijk allemaal gebeuren moet. Daar kun je niet omheen. En dat terwijl het instituut De Beukenhof voor het pubhek vrijwel anoniem is. Goed, er ligt een prachtig park en er is een aula, waar we nog 'ns goed naar moeten kijken. Alle faciliteiten bevinden zich hier en ook alle uiteindelijke praktische handelingen komen voor onze rekening. Dan ligt het op een gegeven moment voor de hand datje ook een aantal begeleidende en adviserende taken op je neemt'. De Beukenhof zal niet proberen op te treden als begrafenis ondernemer. Dat is voor Holierhoek een stap te ver. Maar wel wil ze rechtstreeks met het publiek overleggen over de taken die De Beukenhof te vervullen heeft. Desnoods vanaf de keuze van de muziek tot aan de verzorging van de tuin. Met etnische minderheden gebeurt dat reeds veelvuldig. Andere culturen met andere tradities en riten, aarzelen niet om de directie van de begraafplaats rechtstreeks aan te spreken. Zij hebben hoegenaamd niets met de Nederlandse cultuur van de zwarte jas, de hoge zije en ernstig vermaan. Treurnis wordt geuit, liefde beleden, de hemel gesmeekt en de goden aangeroepen. Daar hoort muziek bij, samenzang, preken aan het graf en veelvuldig een hartverscheurend klagen. Allemaal zaken die in de standaardvoorzieningen van de gemiddelde begrafenisonderneming niet zijn opgenomen, maar desalniettemin wel de praktijk uitmaken voor de begraafplaats. De Rotterdamse bevolking bestaat reeds voor veertig procent uit allochtonen. In Schiedam en Vlaardingen maken de allochtonen bijna een vijfde van de bevolking uit. Dat verandert de zaken. Het toetreden tot de ONS Groep is een goede aanleiding om het functioneren van De Beukenhof ter discussie te stellen. Matjan Holierhoek: 'Elke organisatie neigt er op den duur toe om taken volgens een vast patroon uit te voeren. Afspraken lijken niet meer nodig, handelingen verlopen via vaste gewoonten en de dienstverlening verandert in een administra tieve vanzelfsprekendheid. Het is een proces waarvan heel wat ambtelijke organisaties het slachtoffer zijn geworden. Want waarom zou je willen veranderen als iedereen tevreden lijkt? Ontplooien van activiteiten levert alleen maar problemen op'. Toch zal het ervan moeten komen. De samenleving gaat andere eisen stellen. Mede doordat de uitvaart voor de grote verzekeraars een lucratief promotieartikel is geworden en andere culturen hun invloed doen gelden groeit de aandacht voor de laatste reis. Gedeeltelijk zoekt deze naar meer exclusieve vormen: De eenvoudige kist en het bloemstuk zijn niet meer voldoende en al evenmin de stijlvolle urn in gedekte kleuren. De kalme plechtigheid van weleer wordt opgefleurd met tal van aan de televisie ontleende elementen rondom de rijkgeornamenteerde kist in kostbare exotische houtsoorten. Voor een ander deel zoeken nabestaanden naar nieuwe tradities. Hierin kan slechts door een klein aantal ondernemers helemaal worden voorzien. De aanpak die hierbij past strookt niet met massale inkoop en ketenafspraken. Het is op dit publiek dat De Beukenhof zich in de toekomst nadrukkelijker wil richten. Holierhoek: 'Wat is eenvoudiger dan dat je je afspraken maakt met de mensen die ze straks zullen moeten uitvoeren.Vroeger gebeurde niets anders. Aan het begraven in of bij de kerk, het maken van afspraken over familiegraven en plaatsen van gedenktekens, kwam geen verzekeraar te pas. Zulke zaken werden geregeld tussen het kerkbestuur, de bewaarder van de begraafplaats en de familie. Grafmonumenten werden vaak lang van te voren besteld, los van de dood van de één of ander'. De wet op de lijkbezorging laat heel veel ruimte om zaken individueel te regelen of te veranderen. Daarvan is het publiek nauwelijks op de hoogte. In de loop der jaren is de afstand tussen samenleving en begraafplaats alleen maar groter geworden. En dat is gek, want uiteindelijk komt toch iedereen hier terecht. Dit ontkennen heeft geen zin. Dus kun je er maar beter iets moois van maken. We zijn ervoor en wij kunnen dat'. Het is mede daarom dat De Beukenhof nauwere betrekkingen wil met een jonger publiek en kiest voor een zo mogelijk multiculturele benadering. Want niet alleen met de lang bestaande tradities dient in de toekomst rekening te worden gehouden. Tussen de bomen beleven mensen op meerdere manieren de plechtigheid dan op de in Nederland gebruikelijke. Ook de goden uit het Hindoestaanse hemelrijk zien tegenwoordig toe op de crematie, terwijl elders Allah wordt aangeroepen als het stoffelijk overschot ter aarde wordt besteld of klaagvrouwen zingend de voorspraak afsmeken van Kwakoe als eerste vrije en in de hemel opgenomen mens van Suriname. 'Dat kan', zegt Holierhoek, 'daar zijn we voor'.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 393