Oude ki
Het concept is eigenlijk
betrekkelijk eenvoudig: hoe
mooi zou het niet zijn om het
fraaiste uit de wereldwijd
verspreide collecties van
befaamde museumwinkels in
één winkel samen te brengen.
Daar past natuurlijk lang niet
alles in, maar wat niet is kan
opgespoord worden, besteld
of per catalogus geleverd.
Zo'n concept is uitvoerbaar
evenals dat van de galerie die
meer doet dan het exposeren
en verkopen van moderne
kunst, maar ook bedrijven wil
adviseren in hun kunstbeleid,
verhuurbare collecties wil
samenstellen, het
management voor
kunstenaars ter hand wil
nemen, bemiddelt bij
contacten tussen kunstenaars
en hun afnemers,
verzekeraars en zakelijk
belangstellenden en ook nog
een woord te spreken heeft
over beleggen in kunst.
Volgens deze concepten heeft
Vlaardingen met Galerie
Imago een winkel in replica's
van oude kunst, waarin de
topstukken op dit gebied uit
tal van musea uit Europa,
Amerika en Azië zijn
samengebracht en heeft
Schiedam z'n Galerie Artipico
die actief contact zoekt met
liefhebbers van hedendaagse
kunst.
Musis 402
Het is alweer geruime tijd geleden dat de grote internationale
musea in de verkoop van replica's van beroemde
kunstvoorwerpen, sculpturen en sieraden een gat in de markt
ontdekten. Het ging daarbij voornamelijk om kleine
voorwerpen, vooral bedoeld als souvenir en reproducties die
ook duidelijk als zodanig te herkennen waren. Het initiatief
bleek een goudmijn en vormt inmiddels een substantiële
inkomstenpost in de begrotingen van musea in Parijs,
New York en Boston, Cairo, Londen en Rome. Zelfs het
eerbiedwaardige en aanvankelijk terughoudende British
Museum begaf zich in de replicamarkt en ging daarbij zover
dat het met het Louvre een aantal standaards ontwikkelde
waaraan de door het museum gewaarmerkte rephca moest
voldoen. Binnen die standaards werd vastgesteld dat de replica
op schaal één op één zou worden uitgevoerd. Voor kopieën
van gouden sieraden zou bijvoorbeeld alleen goud mogen
worden toegepast of hooguit een zwaar verguldsel. En ook dit
weer volgens een vastgestelde norm. Deze replica's moesten
bovendien een echtheidswaarborg kunnen hebben en
vergezeld moeten gaan van een 'certificaat' dat door het
museum bekrachtigd moest zijn. De kwaliteit van de kopie