Oude ki Het concept is eigenlijk betrekkelijk eenvoudig: hoe mooi zou het niet zijn om het fraaiste uit de wereldwijd verspreide collecties van befaamde museumwinkels in één winkel samen te brengen. Daar past natuurlijk lang niet alles in, maar wat niet is kan opgespoord worden, besteld of per catalogus geleverd. Zo'n concept is uitvoerbaar evenals dat van de galerie die meer doet dan het exposeren en verkopen van moderne kunst, maar ook bedrijven wil adviseren in hun kunstbeleid, verhuurbare collecties wil samenstellen, het management voor kunstenaars ter hand wil nemen, bemiddelt bij contacten tussen kunstenaars en hun afnemers, verzekeraars en zakelijk belangstellenden en ook nog een woord te spreken heeft over beleggen in kunst. Volgens deze concepten heeft Vlaardingen met Galerie Imago een winkel in replica's van oude kunst, waarin de topstukken op dit gebied uit tal van musea uit Europa, Amerika en Azië zijn samengebracht en heeft Schiedam z'n Galerie Artipico die actief contact zoekt met liefhebbers van hedendaagse kunst. Musis 402 Het is alweer geruime tijd geleden dat de grote internationale musea in de verkoop van replica's van beroemde kunstvoorwerpen, sculpturen en sieraden een gat in de markt ontdekten. Het ging daarbij voornamelijk om kleine voorwerpen, vooral bedoeld als souvenir en reproducties die ook duidelijk als zodanig te herkennen waren. Het initiatief bleek een goudmijn en vormt inmiddels een substantiële inkomstenpost in de begrotingen van musea in Parijs, New York en Boston, Cairo, Londen en Rome. Zelfs het eerbiedwaardige en aanvankelijk terughoudende British Museum begaf zich in de replicamarkt en ging daarbij zover dat het met het Louvre een aantal standaards ontwikkelde waaraan de door het museum gewaarmerkte rephca moest voldoen. Binnen die standaards werd vastgesteld dat de replica op schaal één op één zou worden uitgevoerd. Voor kopieën van gouden sieraden zou bijvoorbeeld alleen goud mogen worden toegepast of hooguit een zwaar verguldsel. En ook dit weer volgens een vastgestelde norm. Deze replica's moesten bovendien een echtheidswaarborg kunnen hebben en vergezeld moeten gaan van een 'certificaat' dat door het museum bekrachtigd moest zijn. De kwaliteit van de kopie

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 402