st en nieuwe kleuren
or
00
CD
O'
mm
r-f-
403 Musis
zou boven elke twijfel verheven moeten zijn. De topmusea
wilden niets liever. Door het maken van replica s te binden aan
nauwkeurige voorschriften, werd een reeks van goed
verkoopbare exclusieve artikelen verkregen, waarop de 'vrije'
handel geen greep had. Voor een aantal werd ook een
gelimiteerde oplage vastgesteld, waarmee ook de verzamelaar
werd bediend. Dat aan deze artikelen een overeenkomstig
prijskaartje zou worden gehangen, sprak natuurlijk vanzelf.
Vader en dochter Lazet zijn
ooit vanuit een
gezamenlijke hobby
begonnen. Ze waren onder
de indruk van de musea
voor oude kunst en
kochten zo her en der een
replica als aandenken aan
hun bezoek. Thuis
bemerkten ze dat voor die
souvenirs eigenlijk net
zoveel belangstelling
bestond als voor de echte
oudheden.
Ook omdat deze replica's
vrijwel identiek zijn aan
het origineel.
Elke kleurafwijking,
beschadiging of nerf is
minutieus overgenomen. Over de manieren waarop
dit gebeurt hullen de musea, de laboratoria die bij
het reproduceren betrokken zijn, zich in absoluut
stilzwijgen. Ook de samenstelling van de materialen
die ervoor worden gebruikt wordt strikt geheim
gehouden.
Inmiddels is Imago een begrip op een kleine markt
met heel specifieke wensen. Een deel van de
chëntèle wordt gevormd door mensen die iets
bijzonders zoeken en binnen het gewone
kunstnijverheidsassortiment of de juwelier niet
kunnen slagen. Het overige bestaat voor een groot
deel uit liefhebbers van kunst die zelfs voor de
overgevulde beurs onbereikbaar is geworden.Want
waar vind je een bronzen Romeinse kop anders dan
in het museum of van een twijfelachtig allooi bij
een handelaar in antiek? Of een Rodin of een
Modigliani die wehswaar niet het origineel is, maar
voor de rest elke toets van kritiek kan doorstaan en
vermoedelijk toch de enige is in Nederland.
Ook voor Edwin Voute begon het allemaal met een
liefhebberij. Als rechtenstudent schilderde hij al
graag. Dat is zo gebleven. Nog steeds is Voute als
beeldend kunstenaar actief, al neemt hij de penselen
minder vaak ter hand dan hij eigenlijk zou willen.
De vestiging van z'n galerie in Schiedam was al
eveneens min of meer toevallig. Op zoek naar een
aardig huis op een mooie plek trof hij een
voormalige winkel achter het oude stadhuis.
Een pracht van een plek op een plein dat er in de
toekomst alleen maar mooier op zal worden.
De daar gevestigde, gewone winkels, hebben hun
activiteiten nagenoeg gestaakt. Daar zijn mooi
onderhouden woonhuizen voor in de plaats
gekomen. Als woonomgeving maken deze de Grote
Markt tot een locatie zonder weerga en dit
gemengd met meer op kunst gerichte zaken en
horeca. De nieuwe zaken doen het er uitstekend en
Voute zou niet die juridisch medewerker van een
multinationale bedrijfsadviseur zijn geweest als hij
niet ook onmiddellijk de mogelijkheden van de
Grote Markt had herkend. Het is een plein waarover
elke makelaar in jubel zou uitbarsten over de door
hem daar bespeurde potenties, groeimogelijkheden,
status en historische rijkdom.
Adviseur is hij nog steeds. Alleen is nu de kunst het
hoofdonderwerp van z'n gesprekken. Ook in z'n
oude werkkring was hij vaak behulpzaam bij het
maken van keuzes op kunstzinnig gebied. Zoiets ligt
immers voor de hand als je beschikt over een ruim
netwerk, de vigerende stromingen wel zo'n beetje
Natuurlijk weet de liefhebber dat het Etruskische glas, de
Marmeren Romeinse buste en het Egyptische offerscheepje,
zich in werkelijkheid in Parijs, Rome ofWashington bevindt.
Maar tevens dat slechts zo'n klein aantal replica's voorhanden
is, dat het kunstvoorwerp niet een, twee drie ook elders kan
worden aangetroffen. De Nederlandse markt wordt in dit geval
als één geheel gezien waarvoor slechts een enkel exemplaar
beschikbaar komt. De kans is zelfs gering dat Imago na
verkoop ervan in staat zal worden gesteld om een tweede
exemplaar te bemachtigen van bijvoorbeeld de buste van Plato
of de halssieraden van Cleopatra. De gezamenlijke musea
houden de regie op de verkoop binnen en buiten hun eigen
winkels strak in handen.
Een teveel zou deze markt
doen devalueren en dat is
wel het laatste dat ze
willen. Met name het
Louvre wil een volledige
greep op de markt voor de
RMN collectie, waarin
drieëndertig Franse musea
deelnemen, waaronder het
Musée Rodin Musée D'
Orsay en Musée Guimet.