st en nieuwe kleuren or 00 CD O' mm r-f- 403 Musis zou boven elke twijfel verheven moeten zijn. De topmusea wilden niets liever. Door het maken van replica s te binden aan nauwkeurige voorschriften, werd een reeks van goed verkoopbare exclusieve artikelen verkregen, waarop de 'vrije' handel geen greep had. Voor een aantal werd ook een gelimiteerde oplage vastgesteld, waarmee ook de verzamelaar werd bediend. Dat aan deze artikelen een overeenkomstig prijskaartje zou worden gehangen, sprak natuurlijk vanzelf. Vader en dochter Lazet zijn ooit vanuit een gezamenlijke hobby begonnen. Ze waren onder de indruk van de musea voor oude kunst en kochten zo her en der een replica als aandenken aan hun bezoek. Thuis bemerkten ze dat voor die souvenirs eigenlijk net zoveel belangstelling bestond als voor de echte oudheden. Ook omdat deze replica's vrijwel identiek zijn aan het origineel. Elke kleurafwijking, beschadiging of nerf is minutieus overgenomen. Over de manieren waarop dit gebeurt hullen de musea, de laboratoria die bij het reproduceren betrokken zijn, zich in absoluut stilzwijgen. Ook de samenstelling van de materialen die ervoor worden gebruikt wordt strikt geheim gehouden. Inmiddels is Imago een begrip op een kleine markt met heel specifieke wensen. Een deel van de chëntèle wordt gevormd door mensen die iets bijzonders zoeken en binnen het gewone kunstnijverheidsassortiment of de juwelier niet kunnen slagen. Het overige bestaat voor een groot deel uit liefhebbers van kunst die zelfs voor de overgevulde beurs onbereikbaar is geworden.Want waar vind je een bronzen Romeinse kop anders dan in het museum of van een twijfelachtig allooi bij een handelaar in antiek? Of een Rodin of een Modigliani die wehswaar niet het origineel is, maar voor de rest elke toets van kritiek kan doorstaan en vermoedelijk toch de enige is in Nederland. Ook voor Edwin Voute begon het allemaal met een liefhebberij. Als rechtenstudent schilderde hij al graag. Dat is zo gebleven. Nog steeds is Voute als beeldend kunstenaar actief, al neemt hij de penselen minder vaak ter hand dan hij eigenlijk zou willen. De vestiging van z'n galerie in Schiedam was al eveneens min of meer toevallig. Op zoek naar een aardig huis op een mooie plek trof hij een voormalige winkel achter het oude stadhuis. Een pracht van een plek op een plein dat er in de toekomst alleen maar mooier op zal worden. De daar gevestigde, gewone winkels, hebben hun activiteiten nagenoeg gestaakt. Daar zijn mooi onderhouden woonhuizen voor in de plaats gekomen. Als woonomgeving maken deze de Grote Markt tot een locatie zonder weerga en dit gemengd met meer op kunst gerichte zaken en horeca. De nieuwe zaken doen het er uitstekend en Voute zou niet die juridisch medewerker van een multinationale bedrijfsadviseur zijn geweest als hij niet ook onmiddellijk de mogelijkheden van de Grote Markt had herkend. Het is een plein waarover elke makelaar in jubel zou uitbarsten over de door hem daar bespeurde potenties, groeimogelijkheden, status en historische rijkdom. Adviseur is hij nog steeds. Alleen is nu de kunst het hoofdonderwerp van z'n gesprekken. Ook in z'n oude werkkring was hij vaak behulpzaam bij het maken van keuzes op kunstzinnig gebied. Zoiets ligt immers voor de hand als je beschikt over een ruim netwerk, de vigerende stromingen wel zo'n beetje Natuurlijk weet de liefhebber dat het Etruskische glas, de Marmeren Romeinse buste en het Egyptische offerscheepje, zich in werkelijkheid in Parijs, Rome ofWashington bevindt. Maar tevens dat slechts zo'n klein aantal replica's voorhanden is, dat het kunstvoorwerp niet een, twee drie ook elders kan worden aangetroffen. De Nederlandse markt wordt in dit geval als één geheel gezien waarvoor slechts een enkel exemplaar beschikbaar komt. De kans is zelfs gering dat Imago na verkoop ervan in staat zal worden gesteld om een tweede exemplaar te bemachtigen van bijvoorbeeld de buste van Plato of de halssieraden van Cleopatra. De gezamenlijke musea houden de regie op de verkoop binnen en buiten hun eigen winkels strak in handen. Een teveel zou deze markt doen devalueren en dat is wel het laatste dat ze willen. Met name het Louvre wil een volledige greep op de markt voor de RMN collectie, waarin drieëndertig Franse musea deelnemen, waaronder het Musée Rodin Musée D' Orsay en Musée Guimet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2001 | | pagina 403