principe uitwerking concept 21 Musis In de gedachten die we in het Cadeau aan de stad samenvatten is het noodzakelijk om het zicht vanaf de 's Gravelandseweg op de Sint Joris Doele en omgeving te verbeteren en de open ruimtes rondom dit historische gebouw te ontwikkelen als stedelijk gebied dat hoewel hedendaags vormgegeven aansluit op de daar aanwezige historische waarden en zichtlijnen. Het creëren van stedelijke promenades op straatniveau en kadeniveau met duidelijke verblijfsplekken aan het water kan hiervan onderdeel zijn. Een onderdeel van dit plan is ook de aanleg van een stadstuin, daar waar zich nu nog de keerlus van de tram zich bevindt. De achterzijde van het Theater a/d Schie waarvan de architectonische kwaliteiten zeker niet onaanzienlijk zijn, zal het decor vormen achter een tapijt van steen en gras, bomen en beelden. Deze geven in een filmisch geheel invulling aan deze ruimte. In samenhang met het Stadserf ontstaat hier een oase van rust in een hoogwaardig stedelijk gebied, waarbij de ruïne en het beeld van Aleida zowel in een nieuwe context worden geplaatst als de verbindende schakel vormen tussen twee stadsgebieden. Het Stadserf ontbeert een derde dimensie, namelijk die welke verschillende gebruiksfuncties koppelt. Hier ligt een kans om ruimtelijkheid van de zo bedoelde 'huiskamer van de stad' te completeren met de nieuwe vormgeving en functies van de open driehoek aan het begin van de Lange Kerkstraat ofwel het Land van Belofte. Voor het scheppen van een nieuw stedelijk centrum zal het niet voldoende zijn om het Stadserf en het Land van Belofte simpelweg op elkaar te laten aansluiten. Ook de functies van beide stedelijke ruimten dienen met elkaar verbonden te zijn. Aandacht verdient ook het Stedelijk Museum. En met name de entree. Wie vanaf de Appelmarkt naar het museum kijkt, heeft het uitzicht op een monumentaal gebouw met schitterende kwaliteiten. Wie naar binnen wil moet echter gebruik maken van de bescheiden ingang in één van de vleugels van dit gebouw. Daar achter de klapdeuren moet het kaartje worden gekocht waarmee men aan- de rondgang kan beginnen. Nou ja, rondgang; de routes op zowel begane grond als op de verdieping kennen geen circulatie. Een verticale verplaatsing is wel mogelijk, maar deze leidt nergens tot een vanzelfsprekende avontuurlijke tocht langs de tentoongestelde kunst. Ook kan het bezoek niet eindigen in een bookshop of koffiehoek. Een gemiste kans. De verkenning van de omgeving leidt al evenmin tot opgewektheid. De aanblik van de troosteloze Lange Achterweg, grenzend aan het museum schreeuwt om ruimtelijke ingrepen, die het gebouw de plaats geven die het verdient. Een veran dering aan het museumplein aan de zijde van de Hoogstraat, die de toegankelijkheid en de organisatie verbetert, is een eerste vereiste. En deze moet zich niet beperken tot het openen van de zware ijzeren hekken, maar vraagt om een architectonisch slim plan dat z'n stedenbouwkundig begin vindt op de Vismarkt die er nu nog verwaarloosd bijligt door een bestemming als parkeerterrein, waar dezelfde Vismarkt een parel kan zijn aan de Lange Haven en een prachtige schakel tot het Stedelijk Museum. Deze ideeën, samengevat en gevisualiseerd in het Cadeau aan de stad vormen tezamen een raamwerk dat een inspiratiebron kan vormen om de zwakke ruimtelijke plekken in Schiedam aan te pakken en een eenheid te scheppen waaraan de stad zelf en de bezoekers plezier beleven en dat recht doet aan de historische betekenis van gebouwen en plekken en een nieuwe betekenis geeft aan al aanwezige, maar te lang veronachtzaamde waarden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 21