y Utuele passie ipSiiB 1 - f'tt'v 4 -VA .''t il 95 Musis Jünger einer, Sei gegrüBet lieber Jüdenkönig horen we het volk uit het evangelie spreken; in de koralen, zoals Wer hat dich so geschlagen en Dein Will gescheh, horen we de reactie van de luisteraar op het verhaal in Bach's tijd werden de koralen ook wel door de gemeente meegezongen. Wat mij betreft is daar dus juist ruimte voor reflectie vanuit het hier en nu. De Matthauspassion is in z'n geheel, z'n omvang en de wijze waarop het publiek in de uitvoering wordt betrokken inderdaad 'mooier' in de zin van emotionele esthetiek, maar 'mooi' is voor mij niet het criterium. Ik hou natuurlijk zelf ook van 'mooi' en kan me evenzeer laten meeslepen door de Matthaus, als belevenis, maar ik vind het ook heerhjk om intellectueel aangesproken te worden. Het zijn sowieso verschillende benaderingen en de vergelijking ertussen is als blijft appels met peren vergelijken'. Je komt er niet door zoals Bachhefhebbers als bijvoorbeeld Maarten 't Hart kwalificaties aan de composities te verbinden als 'grootste','meest virtuoze', 'doorleefde' en 'veelzijdigste'. 'De keuze voor een componist één voordeel, dat niet onbelangrijk is: wanneer men zich die andere esthetiek eenmaal eigen maakt, ontstaat een andere, diepere identificatie met het eindproduct.Voor beroepszangers zijn er eenvoudigweg vele benaderingswijzen; amateurs, in de ware zin des woords liefhebbers, kunnen werkelijk de belichaming van een vormgeving worden. De samenwerking tussen professionele musici en amateurs kan tot bijzondere resultaten leiden. Ook nu, gesteund door Ensemble Adrianus waarin leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Radio Kamerorkest samenspelen. In het Ensemble Adrianus leeft eenzelfde opvatting over de uitvoering van barokmuziek. De vocale solisten vallen in de categorie aankomend talent; de bas Robert van derVinne zingt in het bekende Collegium Vocale Ghent. Ook voor hen geldt dat zij thuis zijn in het barokidioom. Gespeeld wordt op moderne instrumenten en niet volgens de zogeheten authentieke uitvoeringspraktijk die sedert een jaar of dertig meer en meer in zwang komt. Want 'authentiek' bestaat niet. Je kan proberen het idioom van een de muzikale taal van de barok zo goed mogelijk te begrijpen, en of compositie of muzikaal gebied blijft bij een particuliere voorkeur voor een artistiek gebied; emotioneel of romantisch of juist abstract of etherisch. Vocaal is de Johannespassion bijzonder moeihjk, moeilijker dan de Matthaus. De koorleden moeten soms werkelijk acrobatische dingen doen met hun stem.Verder is het hoge niveau van stilering een grote opgave. Zangers —amateurs en professionals - hebben nu eenmaal een natuurlijke neiging om de gezongen partijen ook te willen invoelen, zich de emoties eigen te maken. Men is niet gewend aan abstraheren, en de neiging om de te zingen partij te zien als een middel tot persoonlijke expressie is zeer sterk. Een probleem is ook dat de koren meestal weinig of niet thuis zijn in het barokidioom en soms diep beïnvloed worden door een min of meer romantisch esthetisch gevoel. Dit is de een overlevering is van de muzikale tradities van Schubert en Beethoven, die ver van Bach's muzikale idioom liggen. Maar er is, bedenk ik me, wél contact met authentieke instrumenten of replica's daarvan kan dat begrip bevorderen; maar in principe kan dat idioom evengoed op moderne instrumenten worden vertolkt. In mijn visie, die mede ten grondslag ligt aan de uitvoering van de Johannespassion in de Dorpskerk in Kethel gaat om het onderscheid tussen identificeren en stileren; dat is wat mij betreft de grote waterscheiding. De neiging tot identificeren is haast per definitie groter dan die tot stileren; het laatste vergt ook meer. J.S. Bach, Johannespassion. olv. Anneke Huitink 17 maart 2002, 15.00 uur, Dorpskerk, Kethel Ensemble Adrianus o.l.v. Carolien Wagner, Continuo - Jean Paul de Leeuw, Evangelist - Erik Nelissen, Christus - Sinan Vural, Sopraan - Petra Weijers, Alt - Saskia Kruysse, Tenor - Erik Nelissen, Bas - Robert van der Vinne Kaarten a 15,- verkrijgbaar aan de zaal, CJP en 65+ 12.50

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 95