VIJFTIG JAAR
Musis 107
Wat bewoog Vlaardingen om uitgerekend
Nederlands frivoolste bouwmeester uit te nodigen
voor de bouw van een stadsschouwburg die geen
schouwburg mocht heten, Hans van der Sloot 109
Van een tweedehands theater is geen sprake,
meent Bert van Kan, daarvoor heeft het gebouw
door de jaren heen teveel gebreken vertoond 114
Dick van der Lugt sprak met oud directeur
Walter van Ginneken over de jonge
Seth Gaaikema en politie in de zaal als het
koningshuis ter sprake kwam 119
Onbevangen trad kunstcriticus Cees Straus de
Stadsgehoorzaal tegemoet. En zag een heel ander
monument dan de doorsnee Vlaardinger 122
De tragiek van Van Ravesteyn is dat erkenning
van zijn monumentaliteit, steeds komt nadat het
gebouw in kwestie met de grond gelijk is
gemaakt. Bert van Bommel verbindt hieraan een
extra waarschuwing 127
Peter de Lange is precies even oud als de
Stadsgehoorzaal. Hoe de opvatting dat een theater
niets dan bedrog en goddeloosheid is kan
verkeren in het tegendeel 132
Nieuwbouw is de enige realistische oplossing
adviseerde de huidige directeur van de Vereniging
van Schouwburg- en Concertgebouw Directies
(VSCD), Hans Onno van den Berg twintig jaar
geleden reeds. Die mening is hij nog steeds
toegedaan 135
Kor Kegel bezocht een voorstelling van het Roth
Theater en raakte onder de indruk van de liefde
van acteurs en bezoekers voor het toneel 138
Doe maar gek en ongewoon genoeg is het advies
van Bert van Bommel. Vlaardingen kan er alleen
maar leuker op worden 141
Foto's/illustraties: Jan van der Ploeg, Stadsarchief
Vlaardingen
Met de opening van de Stadsgehoorzaal op 28 april 1952 - van
de lichtzinnige benaming schouwburg of zelfs van theater kon
geen sprake zijn in die dagen - verschafte Vlaardingen zichzelf
het bewijs een zich veqongende, op de toekomst georiënteerde
stad te zijn. Ook al was het behoudende deel van de
gemeenteraad het niet met het stadsbestuur eens en verlangde
het eigenlijk een leidende rol voor de kerken in de uitbouw
van culturele voorzieningen.
De keuze voor Sybold van Ravesteyn (als bouwmeester van
onder andere het Centraal Station in Utrecht, het interieur van
Kunstmin in Dordrecht, de Groote Schouwburg in Rotterdam
Zuid en Diergaarde Blij dorp) is veelzeggend. Hoewel in alle
opzichten behorend tot de vooraanstaande moderne
architecten, onderscheidde van Ravesteyn zich door zijn streven
naar verfijning en grandeur. Hij was een eenling die zowel
verguisd werd om zijn vloeiende detailleringen en bijzondere
materiaaltoepassingen als hogelijk bewonderd, zoals ook door
de bijna tegengesteld aan hem werkende en denkende Gerrit
Rietveld.
De eenzame plaats van Ravesteyn temidden van zijn
tijdgenoten is er overigens merkwaardig genoeg mede oorzaak
van dat heel veel van zijn bouwwerken reeds zijn gesloopt. Het
besef van de uniciteit en monumentaliteit ervan begint pas nu
opnieuw door te breken. Te laat voor het elegante Utrechtse
station. Te laat voor grote delen van Bhjdorp, waarvoor hij tot
het kleinste hekje, de laatste traptree elk detail zelfheeft
ontworpen.
Met de uitspraak dat Vlaardingen z'n podia voor de toekomst
wil behouden mét daarnaast het gegeven dat deze stad, samen
met Dordrecht bezitter is van een in toenemende mate
waardevol monument in het theatergebouw aan de
Schiedamseweg, maakt dit vijftigjarig jubileum eens zo
bijzonder. Behoud van het instituut en restauratie van de
Stadsgehoorzaal zijn echter twee verschillende zaken die met
dit vijftigjarig jubileum alletwee even actueel zijn geworden.
Op de omslag; Theateraffiche Stadsgehoorzaal
MUSIS april 2002, jaargang 8, no. 4
Musis verschijnt 11 maal per jaar en informeert en
opinieert onafhankelijk op het brede gebied van
cultuur en samenleving in Schiedam/Vlaardingen en
de regio.
Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam.
Redactie: Sjef Henderickx, Henk Horsten, Bert van
Kan, Kor Kegel, Henk Slechte, Arij Maarleveld,
voorzitter
Eindredactie: Hans van der Sloot
Redactie- en administratie: Broersvest 75-77,
3111 ED Schiedam, tel./fax. 010 - 4735518
Abonnementen: Door telefonische opgave en storting
van (minimaal) 26,- (jaarabonnement 2002) op
rekeningnummer 81.33.79.555 Fortis-bank onder
vermelding van 'Musis'. Opzeggingen schriftelijk
2 maanden voor beëindiging abonnementsperiode.
Advertentie-exploitatie:
De Hollandse OndernemingVOF
Zetwerk en lithografie: DTPiet Gouda
Druk: Drukkerij Mercator Schiedam