of in een andere kleur gebracht Musis 110 niemand weet waarom. Hier geldt een elementaire factor van het kunstgenot; het glanzende, het kleurige heeft symboolwaarde en wekt associaties op'. Doelmatigheid als enig uitgangspunt vermocht hem - ooit bejubeld als de spoorwegarchitect die een strakke zakelijkheid als dwingend uitgangpunt had genomen - niet te boeien.Van Ravesteyn zelf motiveerde zijn opvattingen met te zeggen: 'de karakteristiek, de geestelijke waarde wordt met andere middelen en symbolen gegeven. Deze hebben met de bestemming niets te maken. En vanuit dit autonome gezichtspunt stond Van Ravesteyn zichzelf toe om die 'symboolwaarden' op alle niveaus tot uitdrukking te brengen. 'De mens vraagt van de architectuur nu, evenzeer als vroeger, visuele schoonheid', was één van de stellingen waarmee hij in 1937 reeds het verschil van opvattingen aankondigde waarom hij zich een jaar later zou losmaken uit de belangrijkste Nederlandse stroming in de bouwkunst van dat moment; de groep architecten die als 'De 8' de geschiedenis zouden ingaan. Slechts korte tijd maakte Van Ravesteyn deel uit van deze interieur van het Koninklijk Jacht Piet Hein, het excessief gekrulde meubilair van de Brandwaarborgmaatschappij Tiel- Utrecht in Utrecht, de gracieuze buigingen van de daken en hallen Van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en het opgewekte en het ruim van beelden en decoraties voorziene voormalige Centraal Station in Utrecht. Zelfs in de late jaren vijftig en in het begin van de jaren zestig, wanneer ook Van Ravesteyn kiest voor een strakker vormtaal, laat hij zijn vroegere opvattingen m het geheel niet varen. Elij bleef bij zijn stelling:'wij zijn te lang gebleven bij de simpelheid. Jaren lang gold iedere gebogen lijn als onsympathiek. De Nieuwe Zakelijkheid moet haar onarchitectonische boeien verbreken en vrijmoedig vorm gaan geven met de normale middelen ter bereiking van schoonheid en normale, menselijke, visuele behoeften. Derhalve vindt ook het Rotterdams Centraal Station z'n markante trekken in de buigingen die het stationscomplex maakt en het benadrukken van decoratieve elementen zoals de grote glaswand van de entreehal, de uitwerking van de natuurstenen vloer, de loketten en de beide decoratieve poorten, bekroond door robuust architectengroep die als de grondlegger mag worden beschouwd van het Nieuwe Bouwen. Het opzeggen van het lidmaatschap leidde overigens niet tot het beëindigen van de vriendschappen met onder andere Rietveld, Kloos, Stam, Bakema en Wiebenga. Hoewel werkend vanuit een compleet ander perspectief bleef men Van Ravesteyn zien als een belangrijk vernieuwer. Rietveld; als belangrijke stimulator van de Stijl, De 8, het Nieuwe Bouwen en de Nieuwe Zakelijkheid, die overigens als meubelmaker vele ontwerpen van Van Ravesteyn had uitgevoerd, was en bleef een verklaard bewonderaar van de laatste. Een groter tegenstelling is haast niet denkbaar voor wie het purisme van Rietveld plaatst naast het luchtige, van buigingen en rondingen ruim voorziene steenhouwerswerk. Overigens vinden rondom het stationsplein de grote werken van Maaskant (het Groothandelsgebouwj.Van Ravesteyn (Centraal Station) en Hoogstad (Centraal Postkantoor) elkaar opnieuw in dc adviserende persoon van Van Tijen. De Vlaardingse keuze voor Van Ravesteyn laat zich misschien ook nog om andere redenen verklaren. In 1938 had de bouwmeester de opdracht geaccepteerd voor de interne verbouwing van de schouwburg Kunstmin in Dordrecht. Kunstmin was als schouwburg in 1889 gebouwd door de op dit gebied internationaal befaamde J. Verheul Dz van wiens hand ook de Grote Rotterdamse Schouwburg aan de Aert van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 110