139 Musis publiek lacht, het snapt de verwijzing naar Pim Fortuyn. Maar eerder op de avond hebben ze een grap gemist. Ger van Veen heeft het dan over 'Das Kapital' van Karl May. Het blijft muisstil. De vorige avond werd er wel gelachen, toen hadden toeschouwers door dat Karl Marx bedoeld was en niet de schrijver van Winnetou en Old Shatterhand. De voorstelling duurt een uur. Voor aanvang heeft Hans Rikken het pubhek in de foyer welkom geheten. Na afloop drinkt men er een glas en mengen Ger van Veen en andere medewerkers van het Roththeater zich onder het publiek. Er ontstaat een bijzondere sfeer, die grote theaters met kennen. Contact met het pubhek, dat is voor het Roththeater belangrijk en inspirerend. heater met Het Roththeater moet dus maar niet te populair worden. Het is er intiem, de ambiance draagt daar op verschillende manieren toe bij. Het is een oude stal, waar later de drukkerij Dorsman Odé NV in kwam. In de foyer, met houten dak, zijn tiental len artikelen opgeplakt en opgehangen. In het theatergedeelte staan tweeënveertig stoelen op verplaatsbare podia, het is er ondanks tocht en vocht redelijk warm te stoken. In achter- en zijvertrekken staan emmers op de grond, een praktische maar niet afdoende maatregel tegen de zware lekkage. En bij regenval waarschuwt de neus dat het grondwater in beweging komt. „Dan ruiken je kleren na een avondje spelen naar natte aarde," zegtYvonne Drop; zij doet de belichting, maar niet alleen: ze sierde ook het affiche van De Laatste Sociahst en is daar dat meisje, „dat meisje waar ik zo veel van hou." Vanaf het Liesveld kun je het Roththeater net zien: als je de Spaanse trappen af komt, staat er rechts, honderd meter ver derop, de oude drukkerij aan de Kuipershof. Strikt genomen is het een afbraakpand. Projectontwikkelaar Van Heijningen heeft er plannen voor een flatje met winkels op de begane grond. Maar de omwonenden zullen in een toren voor hun neus niets zien en de gemeente Vlaardingen ziet niets in meer winkels vlak achter de Hoogstraat die al met zo veel leegstand kampt. Hans Rikken, artistiek leider van het Roththeater samen met FredVaassen, heeft van Van Heijningen de verzeke ring gekregen dat het Roththeater er voorlopig nog het seizoen 2002-2003 kan spelen. Als het Roththeater erin zou slagen om drie ton bij elkaar te sparen, wil de projectontwik kelaar nieuwbouw met een klein theater op de begane grond in overweging nemen - maar dat brengt een andere sfeer met zich mee; de charme van zo'n slooppand geeft juist de kick om heel levendig toneel te maken. Het is de doelstelling van het Roththeater: met amateurs zo professioneel mogelijk voorstellingen geven. Dat lukt. Elk jaar zijn er meer producties, sommige met enkele spelers, maar minstens één per jaar waar alle twaalf spelers aan meedoen. Buiten de acteurs zijn er nog een kleine twintig medewerkers voor bardiensten, catering, beheer, decors en bestuurlijke taken. Het Roththeater staat voor een onzekere toekomst en toch is het voor de creatieve ontwikkeling goed geweest dat het in 1996 uit de Stadsgehoorzaal wegging en op eigen benen ging staan. Het Roththeater werd in 1994 door Mare Eikelenboom en Maurice de Jong opgericht en de naam Rotterdamse Theatergroep werd al gauw afgekort tot Roth: een vette knipoog naar het RO Theater in de Maasstad. I n de Stadsgehoorzaal bood het Roththeater het publiek een kijkje achter de schermen - Theater achter de Schermen, dat was het motto - en sinds die tijd koestert het gezelschap de formule van 1. publiek welkom heten, 2. kleine voorstellingen dicht bij de toeschouwers en 3. napraten. De laatste weken is het Roththeater druk in de weer geweest met 'Knecht van twee meesters' van Coldoni, een stuk dat zwaar leunt op de Comedia dell'Arte, met uitgesproken typetjes, karikaturen van de schijngeleerde dottore en een rijke vrek met kinderen die elkaar beminnen - dat meisje, dat meisje waar ik zo veel van hou. Dit is zo'n productie waar alle medewerkers van het Roththeater bij betrokken zijn en in die zin is het een hoogtepunt van dit jaar. Het stuk is in februari in première gegaan en werd de laatste drie dagen van maart opnieuw opgevoerd. De week ervoor werd de eenakter 'De liefde dienstlift' van Harold Pinter driemaal opgevoerd, een stuk dat op 16, 17 en 18 april herhaald wordt. Ondertussen is die Laatste Socialist nog niet uitgestreden. Ger van Veen voert zijn stuk nog zesmaal op, op 5, 6 en 7 april en op 3, 4 en 5 mei. „Wij gaan vanavond anders leren denken. Wij worden vanavond opnieuw geboren," roept hij resoluut. Het is waar. Als je eenmaal in het Roththeater geweest bent, heb je er een lief stukje Vlaardingen bij. Dat meisje...

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 139