Glas, helder bekeken Marianne de Bruyn t schnapps! 151 Éu: Glas als voertuig van de jenever was het uitgangspunt bij het samenstellen van een tentoonstelling over al het glas dat in de loop der eeuwen is gebruikt om jenever in te Ifo verpakken, te vervoeren of uit te drinken. !i i Het specifieke drinkglas voor gedistilleerd is WA jipjg ontstaan in de achttiende eeuw. Dit was ook de periode waarin het gedistilleerd van - f\ voornamelijk geneesmiddel tot genotmiddel JsSlSS werd. In de vormen van de glazen en glaasjes wordt deze ontwikkeling waargenomen. Vanuit een eenvoudig model werden versieringen gezocht. Het geneesmiddel van voorheen, die tijdens de grote pestepidemieën in de middeleeuwen furore maakte als medicijn en waarvan werd aangenomen dat het kon dienen als geneesmiddel voor vele andere kwalen, werd een onderdeel van elegante gebruiken. Niet voor elk gedistilleerd kon ook hetzelfde glas worden gebruikt. Waar de geur bij de ene likeur een belangrijke rol speelde, ontdekte men dat een toegebogen glas met een kleine opening het best voldeed, terwijl andere dranken het lekkerst smaakte uit kleine glazen schalen. Ook de welstand van de gebruikers speelde een rol. Het glas voor de gewone man verschilde in vele opzichten van de versierde glazen die de patriciërs in hun kast hadden. Het drinkglas is daarmee behalve gebruiksvoorwerp ook vanuit kunst- en cultuurhistorisch oogpunt een belangwekkend object. Met flessen ligt dat iets anders. Flessen zijn anoniem, binnen zekere grenzen. Want flessen hebben wel families en bezitten kenmerken die zich moeilijk over het hoofd laten zien. De jeneverfles zal niet licht verward worden met een melkfles, een medicijniles of een fles voor wijn. En ook binnen het kleinere gezin van het gedistilleerd of tussen de flessen voor jenever bestaan duidelijke verschillen in postuur en uitdrukking. De wat gedrongen rechte fles waarin schnapps werd geëxporteerd is een heel andere dan de taps toelopende Schiedamse kelderfles met z'n smalle voet en brede schouders. En deze verschilt weer hemelsbreed van de slanke en brede glazen kruiken die tegenwoordig het meest voor de verpakking van jenever worden gebruikt. Hoewel..., in dat laatste komt verandering. Met dat de Nederlandse distillateurs een liefhebbende markt voor het authentieke product hebben herontdekt, brengen zij ook andere flessenvormen op de schappen. Vaak is hun uiterlijk gebaseerd op vormen die al eeuwenlang bestaan. Het valt bijvoorbeeld niet moeilijk om in een aantal likeurflessen die opvallen door hun brede lichaam en slanke hals, de oude flessenvorm te herkennen waarin Frankrijk eeuwen geleden al z'n wijnen en gedistilleerd exporteerde. En evengoed valt in die merkwaardige fles waarmee het merk Claeryn zich een eigen voorkomen geeft, de zeventiende eeuwse, Duitse 'kuttrolf' terug te vinden: een rechte vierkante fles waarvan de wanden na het blazen naar binnen werden gezogen. Met de witte jenever in de jaren '60 werden de flessen simpeler en saaier. De tentoonstelling 'Glas, helder bekeken' geeft voor het eerst een overzicht van al die vormen, die hebben geleid tot onze hedendaagse glazen verpakkingen voor jenever. En achter elk van die flessen gaat een verhaal schuil over ontwikkelingen binnen de glasindustrie, opvattingen van distillateurs, de mode van het moment, het doel dat ze moesten dienen en de eisen die eraan werden gesteld op het gebied van vulbaarheid en transport. Waarbij elke opdrachtgever aan z'n flessen toch steeds een eigen gezicht wilde geven. Sommige op de meest eenvoudige manier, door het aanbrengen van kleine, maar specifieke wijzigingen in het basismodel. Andere door de keuze van het type glas, het laten aanbrengen van een bijzonder oppervlak, een schouderzegel, een zijstempel op één van de vlakken of een geëtste afbeelding of naam. Er is overigens nog een reden waarom de flessen op de «tentoonstelling 'Glas, helder bekeken' alle aandacht verdienen. Flessen behoren samen met gebruikskeramiek tot de oudste industrieel vervaardigde producten in onze beschaving. J i 4We weten dit uit overleveringen uit de Romeinse tijd en de middeleeuwen en we zien dit op schilderijen van zeventiende eeuwse meesters, waarvan sommige in hun interieur stukken een hele rij, gelijkvormige flessen hebben afgebeeld. Dezelfde vierkante flessen die de bezoeker ook aantreft op de tentoonstelling als vroegste exemplaren van consumptie verpakkingen van brandewijn of jenever. De tentoonstelling'Glas, helder bekeken' is daarmee een cultuurhistorisch evenement van grotere betekenis. 1 .R - V.-Ê De tentoonstelling toont niet alleen hoe het gebruiksglas voor gedistilleerd zich m de loop der tijd heeft ontwikkeld, maar tevens welke betekenis glazen en flessen voor tijdgenoten hebben gehad.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 151