JONGE 169 Musis Het werd daarom meer dan ooit nodig om de reclame op de individuele consument te richten. Hoewel het steendrukken al in 1797 was uitgevonden en al vanaf 1750 op ruime schaal jenever in flessen werd geëxporteerd, gingen distillateurs niet spoedig over tot de toepassing van etiketten. Weliswaar werden de kisten deugdelijk gebrandmerkt maar de flessen hadden tot 1860 zelfs geen capsule. Pas in 1900 maakte Henkes bekend dat voortaan een gestempeld waszegel zou worden toegepast. (Hans van der Sloot:'150 jaar Henkes', Rotterdam 1975). Etiketten, vaak van goedkoop houthoudend papier, waren in het begin vrijwel kleurloos, vertoonden later veel rood en droegen soms symbolen van kracht, zoals olifant en locomotief, van status, zoals een paraplu of lieten oubollige tafereeltjes zien van kaartende of pijprokende mannen. Dat begon te veranderen toen in de jaren vijftig het gebruik van kleurige emailetiketten in zwang systemen werkten belemmerend op deze ontwikkelingen. In plaats van uniforme en statische formules was er behoefte aan flessen die hun eigen verhaal konden vertellen. Vroeger deed de winkelier dat. Vanaf 1965 begon men dan ook het statiegeld systeem los te laten. De glasbak kwam er voor in de plaats. In 1970 besloot Bols een jonge jenever onder eigen merk uit te brengen. Tot dan toe was dat product alleen in het assortiment gevoerd onder naam van een der overgenomen distilleerderijen. Tijdens een marktonderzoek, voorafgaand aan de introductie, bleken de ondervraagden echter van mening dat zij al jaren 'Jonge Bols' in huis hadden. Er was daarom een In 1970 opende Bols de lange rij met variaties op de standaard jeneverkruik kwam. Daarbij werd een duurzaam effect verkregen door glashoudende verf onder hoge temperatuur te laten samenvloeien met de glaswand. Het was nu mogelijk om meer speelsheid aan de dag te leggen, maar de meeste afbeeldingen bleven toch traditioneel en de meest gebruikte verpakking bleef de standaard glaskruik. De jaren zestig van de vorige eeuw hebben in veel opzichten een maatschappelijk breekpunt gevormd. Ook voor de verpakkingsindustriefveranderde er veel. De eerste supermarkten werden geopend met steeds meer aanbod van buitenlandse producten. Nederlanders ontdekten het buitenland als vakantieland. De heersende statiegeld speciale fles nodig om het nieuwe product goed onder de aandacht te brengen. Deze fles, inmiddels een museumstuk en al lang opgevolgd door moderne uitvoeringen, was de eerste bewuste variatie op de standaard glaskruik voor een specifiek merk. Inmiddels is er vrijwel geen jenevermerk meer op de markt zonder een eigen model fles, waarbij in het algemeen de door Bols ingezette trend naar hogere, slanke vormgeving is gevolgd. Sommige hebben een fraaie satinage en een email bedrukking ondergaan, bij andere modellen is het beoogde effect gezocht in het aanbrengen van een opvallende ciselering. Toch hebben slechts weinig producenten van jenever zich yer durven verwijderen van de in dit artikel beschreven historische flesvormen. Hoewel zich smds de jaren zestig op grafisch gebied een revolutie heeft voltrokken in lettertypen, papierkwaliteit en vormgeving van etiketten die zelfs de traditionele wijnhandel niet onberoerd heeft gelaten, prijken de meeste jeneverflessen met vertrouwde vormen en kleuren. (19 - 20 - 21 etc.) Bokma jenever en Cointreau likeur, ca. 1945

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 169