Auke Pol
Musis 176
stellen van meer projectmatig werken en
samenwerking te zoeken. Deze vorm ziet hij wel
bij popmuzikanten. Die schromen niet om van
de ene groep naar de andere te stappen om later toch weer
samen te werken met eerdere collega's. Een initiatief in die
richting noemt hij de gemeentelijke ondersteuning van de in
1998 geopende Villa Musica in Vlaardingen. Villa Musica was
een particulier initiatief dat de samenwerking op muzikaal
gebied tussen de verschillende partijen wilde bevorderen.
Een aantal muziekverenigingen en een oefencentrum voor
popbands werden hiervoor in één pand ondergebracht.
Ook was er een gezamenlijk podium voor live-optredens
aanwezig. Ongelukkigerwijs, wilde elke vereniging in zijn eigen
ruimte een bar voor zichzelf. Dit leidde ertoe dat men na het
musiceren niet nader met elkaar kennismaakte en het concept
van Villa Musica uiteindelijk niet van de grond kwam.
De veremgingen bevinden zich nog wel in het gebouw, echter
het podium voor live-muziek is opgeheven en de Villa is onder
de directie van een nieuwe exploitant omgevormd tot een
gewone disco.
Pol benadrukt dat flexibiliteit in de opzet van groepen van
groot belang is.Villa Musica is in de schoonheid van het
concept ten onder gegaan maar toch blijft hij van mening dat
het niet goed is om vanuit de overheid te veel te willen
opleggen aan de verenigingen. Het is beter dat deze voor het
grootste gedeelte zelf bepalen in welke richting zij zich willen
ontwikkelen. Maar aanzetten hiertoe in de vorm van subsidies
of kleine psychologische, organisatorische of financiële
voorzetten, zijn natuurlijk altijd van harte welkom.
Opmaat speelt bij dit alles, als facilitair instituut, een grote rol in
Schiedam en Vlaardingen. Dat begint al op de basisschool. Voor
het lager onderwijs biedt Opmaat verschillende losse projecten
aan tot aan kleuterprojecten en kerstliederen toe. Elk project
wordt door een muziekdocent samen met de kinderen
uitgevoerd.
Het project 'Muziek in de klas' wordt structureel in de groepen
zes van nagenoeg alle basisscholen van Schiedam,Vlaardingen
en Maassluis uitgevoerd. Ook dit project wordt gepresenteerd
door een docent van OpMaat. De kinderen krijgen de
gelegenheid om kennis te maken met de muziek in algemene
zin. De kinderen nemen kennis van het OrfF-instrumentarium.
Dit bestaat uit eenvoudige instrumenten zoals de tamboerijn,
het klokkenspel en de trom. Aandacht wordt ook gegeven aan
het notenschrift en het leren zingen van Bedjes, kortom de
standaardregels van de muziekbeoefening. Elke week komt er
een andere docent van OpMaat mee, die een instrument zoals
een trompet, een viool, elektrisch gitaar of een saxofoon,
demonstreert. De kinderen krijgen vervolgens de mogelijkheid
om tien oriëntatielessen te nemen waarbij ze voor deze periode
een instrument van het centrum kosteloos
mogen lenen.
Het project 'Muziek in de klas' wordt sedert
zes jaar aan het basisonderwijs aangeboden en
is een doorslaand succes.
Zelfs op de islamitische school die van harte
meedoet aan de projecten. De enige
uitzondering erop is de reformatorische school,
waar de vrije muziekbeoefening kennelijk nog
altijd wordt gezien als een wereldse frivoliteit.
Auke Pol heeft een belangrijke bijdrage
geleverd aan het opzetten van 'Muziek in de
klas', maar werkt sedert tweeënhalf jaar niet
meer mee aan het begeleiden ervan want zijn
grote passie blijft componeren. Componeren
heeft voor hem iets magisch, zegt hij. in de
combinatie van kennis en techniek, die
samenkomt met inspiratie. Pol noemt het een
ambacht waarin de musicus zijn inspiratie,
ideeën en klanken concretiseert, zoals
bijvoorbeeld in de laatste Schatproductie 'Kolk' waarvoor hij
middeleeuwse muziek in hedendaagse vormen heeft
weergegeven en de musical Narnia waarvoor regisseuse Anja
Brandt en Kees de Dreu het verhaal en de liedteksten hebben
geschreven. Deze musical werd georganiseerd door OpMaat.
Het verhaal is als volgt. 4 Kinderen gaan logeren in een huis
van een oude professor. Tijdens het spelen ontdekken ze in het
huis een klerenkast die in feite de toegang blijkt te zijn tot een
fantasie wereld, die in de greep verkeert van een witte tove
nares. Door haar toedoen is het er altijd winter. De kinderen en
de leeuw verdrijven de tovenares, waarop de sneeuw smelt en
het opnieuw mooi weer wordt en de kinderen kunnen terug
keren naar hun eigen wereld.Tussentijds zijn de kinderen niet
gemist want in hun eigen wereld heeft de tijd gedurende hun
afwezigheid stil gestaan en als de kinderen uit de kast komen,
geeft de huishoudster nog steeds een rondleiding aan enkele
toeristen die het huis van de professor bezoeken.
In het verleden werd in Schiedam, vaker dan nu jazz
geprogrammeerd. De regelmatige optredens van jazzformaties
in café De Unie, waar vrijwel alle prominenten hebben
opgetreden, zijn hiervan een restant. Om de jazz in Schiedam
verder te stimuleren, heeft Pol in samenwerking met de
gemeente drie maal een wedstrijd georganiseerd. De winnaars
mochten spelen op het internationaal bekende Jazz inVienne,
de Franse zusterstad van Schiedam. Het niveau van de
jazzmuzikanten in Schiedam was hoog genoeg, maar'helaas was
de publieke belangstelhng matig. Wel hebben de winnaars zich
op het jazzfestival vanVienne kunnen laten horen.
De series op klassiek gebied lopen daarentegen beter. Zoals de
concertseries in de kerk van de Nederlandse protestantenbond.
Hier spelen landelijk bekende musici zoals recent de violiste
Janine Jansen, het pianoduo Wyneke Jordans en Leo van
Doeselaar en een ensemble bestaande uit musici van het
Rotterdams Philharmonische Orkest. Dit project wordt onder
steund door het Fonds Schiedam Vlaardingen eo en is gezien
de lage entree daarmee voor een grote publiek toegankelijk.
Datzelfde geldt voor Vlaardingen waar de cantatediensten en
het orgelconcours mogen rekenen op .een goed tot groot
publiek. Merkwaardig genoeg worden muziekuitvoeringen in
de Stadsgehoorzaal minder goed bezocht.
Nieuw is een initiatief van de Vrienden van het Stedelijk
Museum. Deze vereniging heeft onlangs laten weten dat de
muziekprogrammering en met name de muzikale entourage
rond de opening van tentoonstellingen meer in samenhang zou
moeten zijn, met de hedendaagse beeldende kunst in het
museum. Zij wil hiermee een groter en vooral jonger publiek
aantrekken. Pol toont zich ingenomen en
zeker als het ertoe leidt dat de vereniging
zich laat bijstaan door deskundigen.
Bijvoorbeeld bij de opening in 2003 van de
grote Cobratentoonstelling. Een uitgelezen
moment om ook de muziek uit die tijd
opnieuw tot klinken te brengen. Bebop zou
een mooie aanvulling geven, want deze kleurt
toch de tijd waarin de leden van Cobra tot
samenwerking kwamen. Het vinden van
namen is met zo moeilijk. Met The Bird
(Charlie Parker), John Coltrane. Chet Baker,
Kenny Clarke worden de jaren vijftig tot
leven gebracht met de dan nog binnen het
oorspronkelijk karakter van de bop
musicerende Miles Davis en Sonny Rollins.
Een idee, misschien.