iëlere aanpak kan geen kwaad
-r:
263 Musis
om gelijkgestemden te treffen, contacten met kunstenaars te
hernieuwen, gevolg te geven aan uitnodigingen en zich op de
hoogte te stellen van de jongste lokale ontwikkelingen. Er zijn
er die van de gelegenheid gebruik maken om letterlijk ales te
zien. Anderen beperken zich tot slechts een handvol ateliers,
of de werkruimte van kennissen.
Ook nieuwelingen dienen zich aan. Toevallige passanten die
aangelokt door de borden bij de ingang *ns een blik werpen op
het tentoongestelde en een gesprek beginnen met de maker(s).
De Atelierroute is een tot niets verplichtend evenement. Dat
maakt het eigelijk ook zo leuk. In tegenstelling tot reguliere
exposities, krijgen bezoekers volop de kans om de kunstenaar
zelf te ontmoeten. Waarbij het gesprek vooral zal gaan over het
werk zelf, de opvattingen en plannen van de maker, zijn of
haar vakmanschap en de gebruikte technieken. Sommige
kunstenaars zijn en blijven bij alle bezoek gewoon aan het
werk; voor hen de gemakkelijkste manier van communiceren.
De Atelierroute maakt op die manier dat de getoonde kunst
meer inhoud krijgt voor de kijker en de koper en niet zelden
ontstaan op de wandeling langs de verschillende werkruimtes
kontakten voor langere duur.
Tot de aantrekkelijkheden voor de kunstenaars behoort dat er
leuk wordt verkocht. Evenementen als atelierroutes, kunstdagen
en op atelierdagen zoals ze ook wel worden genoemd, trekken
ook een vast pubhek van buitenaf. Dit bestaat voor een
belangrijk gedeelte uit ontdekkers en liefhebbers die zich
aangetrokken voelen door het vrijblijvende en informele
evengoed voorbeelden zouden kunnen zijn.
Daar zijn de atelierroutes, of cultuurdagen of onder welke
noemer de kunstenaars en galeries zichzelf ook mogen
presenteren een cultuurevenement waarvan de toeristische
waarde wel degelijk wordt onderkend. Evenals het gegeven dat
een kunstroute zich bij voorkeur niet laat combineren met de
braderie of kermis waarop het bezoek van buiten maar al te
vaak wordt onthaald.
In Amersfoort wordt beeldende kunst gecombineerd met
straatmuziek en straattheater, rondom de tientallen terrassen in
het historische centrum. Precies als in de ateliers en galeries is
het aanbod breed. Muzikanten, experimentele groepen,
mimespelers en acteurs houden de aandacht gevangen van
passanten of van de duizenden op de vele caféterrassen in het
oude Amersfoortse centrum. Natuurlijk is niemand vies van
commercie; de galeries en kunstenaars nog allerminst. Maar de
nadruk ligt op alle vormen van kunst die in het weekeinde
geboden worden en waarvoor de bezoekers van heinde en
verre naar Amersfoort komen.
De organisatie is eenvoudig. In het straatbeeld verwijzen
kleurige uithangborden naar de werk- en tentoon
stellingsruimten waarin wat te bleven valt. De straatoptredens
vormen daarin een min of meer verbindend element.
De optredens beginnen in de moderne winkelstraten rondom
het centrum om zich langzaamaan te bewegen naar het
Amersfoort binnen de grachtengordel. Wie de muziek wil
volgen komt vanzelf terecht waar hij wezen wil. Volgen
verplicht tot niets, maar kan leiden tot van alles. Hetzij tot een
versnapering op het terras van de oudste herberg in
karakter en weten dat de mogelijkheid tot een buitenkansje
zich altijd kan voordoen.Voor deze groep heeft de tocht langs
de atelierroutes ook iets weg van een veiling. Want als elke
kunstenaar slechts zo'n tien tot vijftien werken onder de
aandacht zou brengen, spreken we toch over een totaalaanbod
van zo'n kleine zeshonderd werken in alle prijsklassen en alle
kwaliteiten. Ook commercieel en toeristisch valt het belang
van een atelierroute moeilijk te onderschatten.
Merkwaardig is het daarom dat noch in Vlaardmgen, waar het m
nog lang niet zeker is dat de Open Atelierdagen ook volgend
jaar kunnen worden georganiseerd, noch in Schiedam, waar
voortrekker Frits Kloppers openlijk toegeeft dat dc organisatie
wel een heel zware wissel op hem trekt de atelierdagen in een
breder kader wordt geplaatst.
Dit behoeft helemaal niet in te houden dat er commissies
moeten komen die eindeloos beraadslagen over doel en
uitvoering of dat een overkoepelende organisatie gewenst zou i
zijn. Integendeel zelfs. Tot dusver hebben de kunstenaars op v.
overtuigende wijze laten zien, hoe een atelierroute tot een
succes kan worden gemaakt. Waar het om gaat is dat de
culturele en toeristische waarde van het evenement op waarde
wordt geschat. De afdeling Cultuur onderkent dit en zou best
als partner willen meedenken in een uitbouw van het
evenement.
Hoe dat kan uitpakken valt jaarlijks onder andere te beleven op
de kunstdagen in Zaltbommel of het Belgische Oudcnaerden,
twee van de vele steden die een vergelijkbaar cultureel
evenement kennen. Hoewel Gorinchem of Amersfoort
t